Semestervecka 1, Gotland, del 1

Vår första semestervecka tillbringade vi i Visby på Gotland. Vår absolut första resa dit. Ingen av oss har varit där tidigare.

Mina intryck av Visby är att det är:
Otroligt vackert
Mycket större än jag trott
Väldigt facinerande historiskt

Dit vill jag jättegärna åka igen.

Vi bodde ca 1 km från Östercentrum på
Volontärgatans Lägenhetshotell. Perfekt läge. Lagom långt från det stök och den fylla som rådde i Visby under den veckan. Tyvärr hade vi grannar som förpestade våra kvällar genom att spela enformig och dunkande Housemusik jättehögt. Den balkong vi hade kunde vi inte utnyttja alls. Det var bara att bomma igen dörren och vänta på att det blev dags för grabbarna att gå ut. Som tur var gick dom ut senast kl 22.

Vi flög ner från Arlanda i måndags eftermiddag. Nyckeln skulle hämtas vid färjehamnen så vi tog flygbussen dit.
Därifrån var det en kvarts gångväg till lägenheterna enligt tjejen i receptionen. Vi började trava iväg i hettan. Vi gick och gick och gick fel. Det tog oss minst dubbelt så lång tid att hitta fram och då var vi dygsura av svett, jättetrötta och fikasugna. Det var bara att ta sig till en butik och handla. Det var drygt 1 - 1½ km till Maxi.
Väl tillbaka till lägenheten var vi helt slut. Efter mat och lite tv-tittande somnade vi på två röda.

Tisdag morgon gick vi runt och tittade lite innanför stadsmuren innan vi gick och hyrde cyklar på Visby hyrcykel. Enligt deras hemsida kunde dom ge tips på cykelturer med sevärdheter, små kaféer och matställen mm. Det stämde inte riktigt. Killen som vi hyrde av visste ingenting om det och det fanns ingen annan där än han.
Vi bestämde oss i alla fall för att cykla norrut från visby. Vi cyklade hem till lägenheten och hämtade badkläder, cykelhjälmar och vatten. Sedan påbörjade vi turen.
Vi cyklade längs stranden men hittade ingen stans där det såg inbjudande ut att bada. Det var stenigt, massor av tång och luktade rutten tång. Vi cyklade vidare tills vi kom till Krusmyntagården. Där stannade vi och vilade och köpte lite kryddor. Vi cyklade vidare tills vi kom till Lummelundagrottan. Där gick vi en guidad visning. Intressant men tyvärr en ganska dålig guide. Han var väldigt ung och förmodligen alldeles ny. Han stakade sig och sade fel hela tiden. Men någonstans måste han ju börja.

Vi vände tillbaka mot Visby i motvind och med många backar. Det kändes i benen. Ungefär halvvägs stannade vi och fikade. Vi gick också in på en loppis och köpte två äggkoppar då det saknades i lägenheten.

Väl tillbaka i lägenheten var vi ganska trötta efter ca 3 mils cyklande i värmen. Vi lagade mat själva och tittade lite på TV innan vi somnade ovaggade för andra kvällen i rad.

Där bodde vi!

Hmmm...Polishuset i Visby är inte blått som Mari Jungstedt skriver i sina böcker. Det är vitt!
Vi såg massor av Knutas kollegor under dom dagar vi var här. Det var ju Stockholmsvecka.

Österport

Restaurang som för tankarna till sydligare länder.

S:ta Katarina

Våra 7-växlade hyrcyklar.

Vackert! Men vi ville inte bada här. Det var någon röd sörja på botten och det luktade ruttet.

På Krusmyntagården visades en kanon upp. Det var en kopia på en kanon som hittats vid ett vrak strax utanför Visby

Här visar guiden oss hur man laddade en sådan kanon.

Krusmyntagårdens trädgård. Här kostade det att gå ut så det struntade vi och alla andra (verkade det som) i att göra.

Vår unga guide i Lummelundagrottan berättar att de tre pojkar som 1948 upptäckte grottan inte gick in genom denna dörr. Hålet dom kröp igenom låg ca 100 m åt vänster.

Stefan på väg in i grottan. Det var KALLT! Vi hade bara shorts och kortärmat.

Stalktiter. Den i mitten sas vara Tors hörntand.

Killarna som upptäckte grottan pressade sig igenom utrymmen som var 20 cm.
Fy tusan. Mät upp det och se hur smalt det är. Det fanns en anordning på museet där man kunde prova att ta sig igenom både stående och ålandet. Jag kom inte igenom.

Tillbaka.....

....från vår lilla tur till Gotland.
Nu tillhör jag inte längre den lilla skara som aldrig varit där. Det känns bra.
Och jag kommer absolut att återvända fler gånger.

När jag vilat lite ska jag jag sammanfatta resan och lägg in lite bilder.

Men nu blir det natti natti.

Fy tusan......

...för grannar som spelar enformig och dunkande musik så högt att du inte hör din egen TV.

Myggnät...

Ett sånt här ska jag köpa och ta med på vår resa till Cypern. Sist vi var där blev jag så biten på nätterna. Små jäkla myggor som man varken hörde eller såg men som lämnade efter sig stora röda kliande blaffor på mig. Här hemma blir jag nästan aldrig myggbiten och blir jag det så blir det pyttesmå märken.

Bilden lånade jag från www.friluft.se

Sammanfattning......

Sedan i fredags har jag:

Hämtat käraste syster på Arlanda. Skjutsat hem henne till mamma och pappa där hon skulle bo.

På lördagen åkte vi, mamma, pappa och Inger till Eva och Thordan i Saltis. Mamma och Pappa åkte färdtjänst och fick en extra tur runt stan innan dom väl kom fram. Chauffören åkte fel vid Slussen. In mot Gamla stan i stället för ut mot Stadsgården.
Hos E & T var även deras barn och några av barnbarnen. Det var ett tag sedan vi såg dom.
Vi bjöds på god mat och vin. Pratade och hade det bra.

Efter ett par timmar återvände vi hemåt igen.

På söndagen var jag på Coop och handlade lite lunchmat innan jag hämtade mamma, pappa och Inger. Vi åkte hem till oss där mamma och Inger direkt hoppade i poolen. Stackars pappa kunde bara sitta och titta på i värmen.
Jag fixade en rostbiffsallad till lunch.

På eftermiddagen kom Sandra och barnen också upp. Mer bad och stoj.
Mamma och Pappa blev trötta och Stefan skjutsade hem dem.

Vi bestämde att vi skulle göra det lätt för oss med middagen. Det blev hämtpizza.
Lagom till fikat kom även Sandra Ö, Nicklas och Max.

Det blev en trevlig söndag med större delen av familjen samlad. Sånt gillar jag.

Måndag var det arbetsdag igen. Jag möttes av ett stekande hett kontor +32. Luften stod helt still och det var svårt att andas. Lyckades väl få ner tempen till drygt +29 innan det var dags att gå hem.

På tisdagskvällen skulle vi ha tjejträff hos mamma. Jag, Sandra, Inger, Åsa och mamma. (Pappa åkte till växelboendet på måndagen).
Jag trodde att vi skulle äta tillsammans, men det hade jag missförstått så det fick bli en snabb tallrik yoghurt innan jag hämtade upp Sandra och åkte till mamma.

Vi satt på mammas balkong där det fläktade skönt. Åt ost, kex och jag drack lättöl medan dom andra drack cider.

I går var vi över till grannarna på en kopp kaffe och planerade hur vi ska hjälpa varandra med post, vattning och koll under semestrarna.

Stefan har varit i Köpenhamn över dagen och var hemma tidigare än jag. Han hade fixat sallad som vi åt med baugette och ett glas rött vin. Gott. När han kom hem och skulle öppna ut mot trädgården stod det ett rådjur och mumsade i vårt jordgubbsland.

I kväll har vi badat och njutit en stund i kvällssolen. Det är fortfarande stekande varmt ute. Det är helt galet varmt. Kl. är nu 20,30 och vi har fortfarande +26,8.

I morgon är sista arbetsdagen innan semester. Så skönt.

Orkar.....

...ingenting just nu. Det är FÖR varmt!

jag har i alla fall bara 1½ dag kvar till semester. Skönt!
Ska snart försöka sammanfatta vad jag gjort sedan jag sist skrev.

Just nu svettas jag bara. Inte kul att sitta på ett varmt kontor då.

Ensam torsdagkväll och ledig fredag...

I går var Stefan på kundbesök i Dalarna. Efter avslutat arbete åkte han till Sandra Ö:s pappas lantställe i Borlänge.
Där var även Sandra, Nicklas och lille Max. Jag ville också vara med men jag fick stanna hemma och jobba.
Jag tycker i och för sig att det är skönt att vara ensam hemma ibland.

I går hade jag en himla massa dubbelslag på hjärtat hela eftermiddagen. Dom fortsatte även under kvällen och jag var rädd att jag skulle få en jobbig natt. Det har varit nätter då jag trampat runt i huset eller suttit i en fotölj för att försöka få bukt med hjärtat. Det är riktigt läskigt och obehagligt.
Men jag slapp göra det i natt.
Under senkvällen började jag att lägga upp några långbyxor och en tunika som jag tyckte var för lång. Då stod jag upp mycket vid strykbrädan och det verkade göra susen. Hjärtat lugnade ner sig.

Vid tolvtiden gick jag och lade mig. Läste lite och somnade sedan ganska fort. Ingen väckning idag eftersom jag är ledig. Jag låg till klockan åtta. Sedan blev det frukost i uterummet. Så skönt. Satt länge med frukosten och läste ut min bok.
Den farliga leken av Mari jungstedt. Den var ok men jag hade nog velat veta lite mer om slutet än vad man fick.

Sed blev det ett litet massmord. Tusentals myror kryllade runt i lådan där vi har vinrankan. Dom höll till i ena hörnet så jag sprayade myrr på dom. Jag gillar inte alla dess j-a myror som finns överallt.

I kväll kommer käraste lilla syster på besök från Kalmar. Det ska bli så kul. Jag saknar henne jättemycket  här uppe. Trots att det nu är nästan 23 år sedan hon flyttade ner och förmodligen aldrig kommer att flytta tillbaka.

Skulle önska att mina systrar bodde närmare, för jag ska inte hymla med att det är tungt att behöva ta det större ansvaret för föräldrarna.
Jag älskar dom och vill ha dom kvar så länge det går och jag hjälper gärna till men ibland känns det som man slits mellan föräldrarna och barn och barnbarn.

När jag drog upp rullgardinen i morse låg en ringduva och solade sig på gräsmattan.
Den syns inte så bra på korten

Måndag igen...

..och jag har tvåveckor kvar att jobba innan semestern.
Det var faktiskt inte så jobbigt att åka iväg och sitta på kontoret idag. Det var liiite för varmt i går för att vara ute. Nu blev det ju inte lika varmt idag, men det var ganska skönt att vara inne ändå.
Nyss hörde jag på väderprognosen att det med undantag för någon dag kommer att bli jättevarmt igen i vår del av landet. 30 grader eller mer. Inget regn. Uj uj.

I dag har jag lyssnat färdigt på sommarprogrammet med Per Holknekt. Det var känslosamt och rätt bra. Jag har inte gillat honom tidigare då vi hade varsin skateboardbutik samtidigt. Han var riktigt dumdryg då. Jag hoppas att det berodde på hans personliga problem och att han inte är så längre.
Jag har också lyssnat på Pär Johansson som startade Glada hudikteatern. Ett program som man blev riktigt glad av. En del av det han berättade hade jag redan hört genom Sandra. Han besökte ICA för något år sedan och hade föreläsning för personalen.
Sist lyssnade jag på Natasha Illum Berg. Professionell storviltsjägare och författare. Vilken spännande kvinna.
Hon har bott 20 år i Tanzania där hon bl.a. tar ut turister på buffeljakt. Hon berättade om alla fördomar hon stött på som kvinnlig jägare. Mycket intressant att lyssna på. Jag hade aldrig hört talas om henne innan. Det är såna sommarprogram som jag gillar bäst. När man inte har någon uppfattning om personen innan.

I kväll har jag motionerat genom att gå 4 km på löpbandet, samtidigt som jag läste Mari Jungstedts Den farliga leken.
Undrar om jag vågar åka till Gotland senare i sommar efter att ha läst den.

Just nu blommar en massa näckrosor i vår damm.

Hädelserik vecka...

...har det sannerligen varit.

I måndags åkte Stefan till Holland och var borta till tisdag kväll. Sandra och ja var hos Carina och klippte oss på måndagkvällen.
I tisdags ringde en gråtande son och berättade att han varit tvungen att ta bort sin älskade hund. Goaste Ronja som nu sover i ro och inte har ont. Vi saknar henne och det känns konstigt att inte mötas av en ylande tokglad Rottweiler när vi kommer på besök.
I torsdags skulle Nicklas och Stefan äntligen få göra sin ballongtur. Då blev Sandra Ö sjuk och Nicklas fick köra henne till KS då hon hade svårt att få luft. Stefan och jag tog hand om en snorig liten Max med ögoninflammation.
Vi trodde i och för sig inte att det skulle bli flygning av då vädret under dagen varit regnigt och blåsigt. Till kvällen klarnade det upp och flygningen blev av utan Stefan och Nicklas dock. På väg hem såg vi minst 7 luftballonger som flög över Märsta. Det händer inte så ofta. Jag vet inte om dom gick ner här eller någonstans i närheten. Det hade varit rätt komiskt. Då hade dom fått följa med hela vägen tillbaka till Saltsjö Boo för att hämta bilen igen.
Stefan lyckades få till en ny chans trots att dom hoppat av själva och den 11 juli hoppas vi att det blir av till sist.
I helgen skulle Stefans syster B-M och hennes man B komma på besök, så i fredags eftermiddag åkte vi och handlade allt för helgen. På kvällen planerade vi en liten slottstur i Stockholm då B tidigare sagt att han ville åka till Livrustkammaren.
Så här hade vi tänkt.
Drottningholm först.
Där pågår en pelargonutställning vid Kina slott. På Drottningholm har man också en bröllopsvisning.
Sedan tänkte vi ta oss in till stan och gå på Livrustkammaren för att sedan på hemvägen passera Haga slott.
Det var tänkt att B-M och B skulle komma vid 11-tiden men på morgonen ringde dom och berättade att B blivit sjuk och därför inte kunde komma. Det var andra gången som besöket fick ställas in.
Stefan och jag bestämde oss för att ändå besöka pelargonutställningen så vi åkte till Drottningholm. Det var fruktansvärt varmt hemma och jag var lite orolig att det skulle bli jobbigt att gå där men så blev det inte. Det blåste ganska duktigt och vattnet runt omkring bidrog kanske också till att det faktiskt blev rätt behagligt. Fast det tyckte nog inte högvakten som stod där i sina blåa tjocka uniformer och med guldkask på huvudet.
På hemvägen stannade vi till hos mamma och pappa och fikade med dom på deras balkong. Där fläktade det ordentligt. Jätteskönt. På kvällen grillade vi precis som vi tänkt. Det blev riktigt gott. Vi avslutade lördagen med en film. Slumdog millionaire. Den var sådär. Jag har läst boken som var mycket bättre.
I fredags såg vi Farsan av Josef Fares. Kul men inte alls som dom tidigare Jalla, jalla eller Kopps.
I dag har vi varit hemma och tagit det rätt lugnt. Badat och rensat lite i trädgården. Men till slut blev det för varmt så jag gick in och bakade lite bullar till mamma och pappa.
Sandra ringde och berättade att dom var på väg till närakuten eftersom Melker ramlat så illa mot tv-bänken och skurit upp sitt lilla öra. Stackarn 6 stygn fick han i det lilla, lilla örat.

Nu hoppas jag att nästa vecka inte innehåller en massa sjukdom och skador. Då kommer min käraste lillasyster på besök och det ser jag fram emot så himla mycket.

Se där! En turist som inte vet vart han ska....

Vakttältet

Stefan på väg in till en servering för att köpa glass. Men det blev ingen.

I väntan på frun som fotar allt i sin väg.......

Innan vi lämnar Drottningholm ser vi denna bil på parkeringen.

Ja, det är ju olika vilka budskap man vill ha på bilen.
Lite kul med bokstavskombinationen på reg.plåten också.