Midsommarafton....

...blev lugn och fin. Och vilken otrolig tur vi hade med vädret. Fint i stort sett hela dagen.
På förmiddagen packade vi lite picknick och tog cyklarna ner till Sätunaparken och det traditionella midsommarfirandet. Sandra och barnen var med Micke jobbade.
Även mamma hade tagit sig dit.
Vi tog en plats i gräset där vi bredde ut våra filtar. Vi fikade, tittade på folk och Mathilda och Sandra dansade lite runt stången. Melker hittade en dagiskompis och sprang iväg till lekparken.
Efter någon timma var när folkdanslaget avslutat ringlekarna och drog vidare till andra kommundelar så packade vi ihop våra prylar och mamma och jag gick hem, Stefan och Mathilda cyklade före oss och Sandra och Melker stannade kvar en stund till.
Väl hemma ordnade vi med sillunchen. Nu kom även Micke. Vi åt sill och potatis och barnen åt prinskorv och köttbullar. Sandra hade gjort iordning ett litet sånghäfte som vi sjöng från.
Efter lunchen gick Micke hem och vilade lite medan vi andra diskade undan och planerade 5-kampen.
När vi fikat satte jag och barnen upp frågorna till tipspromenaden.
Efter det blev det.
Tipspromenad Micke och Melker hade 11 rätt och delade segern. Jag tror nog att Melker fick lite hjälp av mamma :)
Tids-promenad. Vi skulle gå runt huset och vara tillbaka på 1 min. Den som kom närmast 1 min i tid vann. Det var svårare än jag trodde. Jag kom trea på 1,14 och Mathilda vann på 58 sek.
Spotta groda Vi fick tre gelégrodor var och den som kunde spotta dom längst vann. Det vann Micke med häst....jag menr grodlängder.
Potatis på sked-stafett Där vann mitt lag som bestod av Mamma, Mathilda och mig.
Kasta bollar i hink Jag lyckades inte få i en enda boll. Melker vann.

Micke vann totalt, trots att han inte var med från början och fick ta tipspromenaden, tidgången och grodspottningen efter oss andra. Och så kom han bara och tog hem segern så där. Men han är förlåten eftersom han fixat det fina prisbordet.
Vi fick välja priser och Stefan och jag körde kaffetema. Jag valde en kaffekvarn. Stefan valde kaffemuggar med träunderlägg.

Jag föreslog att mamma skulle sova kvar så kunde vi alla ta ett glas vin till maten. Sandra erbjöd sig att åka hem och hämta hennes nattlinne och medicin.

Sedan var det dags för Grillning.
Vi grillade, fläskfilé! Oj vad ovanligt. Men vi alla gillar det bäst och då får det bli det. Till det blev det tzatziki (oväntat) klyftpotatis (oväntat), potatissallad, basilikaröra, tomatsmör, sallad och bröd.

Lite mer lekar. Någon form av hallihallå och grisboll (tror jag dom kallade det) som Melker och Mathilda höll i.
Efter det blev det ytterligare en prisutdelning på det som fanns kvar på prisbordet. Och vi fortsatte med kaffetemat.

Sen blev det kaffe med Jordgubbar och glass som Micke gjort. Gott!
Till det blev det historier och vitsar tills vi alla bara satt och gäspade och det var dags att bryta upp.
Efter att vi plockat undan och plockat in i diskmaskin hoppade vi i säng.
På väg mot parken
Folkdanslaget dansar innan ringlekarna startar
Picknick
Sillunch med snapsvisor
Sandra band fina kransar till barnen.
Mathilda på tipspromenaden
Mamma och Stefan klurar på frågorna
Mathilda, Jag och mamma kör vår hejaramsa innna potatisstafetten.
Vi ska vinna vi ska ta dom vi ska göra potatismos av dom!!!
Melker tjuvlyssnar.
Mathilda i med potatis på sked.
Bollar i hinken. Jag , Mathilda som kastar, mamma och Stefan
Fina Sandra i sin fina klänning. Kastandet gick dock sämre....
Det fina prisbordet
Här kastas det grisboll
Våra fina vinster.
Det var allt från tant midsommar!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback