Middag & Linköping tur och retur

I går hade vi våra grannar på middag.
Vi bjöd på:

Crostini med tre olika pålägg

Avokadoröra, Tapenade och Tomathack. Hittade recepten i Ica kurirens bok Blanda och bjud.
Gott men brödet blev lite väl hårt.


Kycklingfilé i vinsås. Här glömde jag fotografera min mat så jag fotade ur boken Allt om Mats bok Mera Fredagsgourmet.
Såsen var jättegod men kycklingen kunde ha smakat lite mer enligt min smak. Det är en skiva stekfläsk som ligger på kycklingen. Även i såsen skulle man ha stekfläsk och gul lök som dock silades bort innan servering. Små, små potatisar och sallad till det.


Rabarber-marängpaj med sås av mixade lättsockrade jordgubbar.
Smarrigt! Receptet hittade jag i Allt om Mats Fredags Gourmet.

Av Stefan fick jag betyget 9! (enligt Halv åtta hos mig)
Jag får vara nöjd med det.
Kvällen i stort var trevlig med en massa prat om allt mellan himmel och jord.

I morse fick jag sova ut en stund. Väldigt behövligt.
Efter frukost gjorde vi oss redo att åka till Linköping. Vi åkte hem till Stefans faster Ulla. Den enda av Stefans adoptiv/biologiska pappas syskon som fortfarande är i livet. Det var dags att ta ett DNA-test för att se om den ger ett starkare utslag än det som gjordes på hans halvbror. Så om ytterligare två veckor kommer vi kanske att vara närmare sanningen...eller så står vi på samma fläck och stampar. Vi fick en lite hint om att det finns en arvinge i rakt nerstigande led från faderssidan som vi kanske skulle kunna ta DNA på. Men av olika anledningar är den möjligheten mycket, mycket osäker. 
Hos Stefans faster var också tre av hans kusiner. Ullas dotter och son samt en av döttrarna till en bror till Stefans pappa. Det var trevligt att träffa dem. Det var ganska länge sedan vi sågs senast.
Efter att provtagningen gjorts fikade vi och pratade om allt som hänt i den hä historien. Vi fick inga nya upplysningar men när vi visade dem bilderna på Stefan och de båda faderskandidaterna så var alla överens om att likheterna var mycket större mellan Stefan och hans adoptivpappa än mellan Stefan och han som står som biologisk pappa.
Förra veckan fick Stefan en kopia på ett brev där Stefans biologiska mamma meddelade pappan att Stefan adopterats bort och att han (pappan) därmed inte behövde betala något underhåll. Det enda hon ville ha var 100 kr för att täcka förlossningskostnader. I veckan fick Stefan också kopior på adoptionshandlingarna från Linköping. Dom som vi hade hoppats att vi skulle hitta när vi tömde svärmors lägenhet efter hennes död.
Stefan har gjort en hel massa detektivarbete och hittat gamla människor som känt hans adoptiv/biologiska pappa.
Han har fått kontakt men en mycket hjälpsam person i Linköping som heter
Gunnar Elfström och som vet mycket om Linköping och gamla Linköpingsbor. Av honom har Stefan fått namn på personer som han kan ringa till.
Det är mycket av Stefans lediga tid som går åt till sökandet efter sanningen om hans riktiga far.

Fortsättning lär följa......



Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh... det såg gott ut!



Kram kram!

Postat av: Jenny

Åh det där såg smarrigt ut! Bara kompositionen och tanken på smaken så får du en 9:a av mig med ;)



Väntar med spänning på Stefans story.

2010-02-08 @ 10:40:09
URL: http://jennybergvall.blogspot.com
Postat av: Marianne

Sandra: det var ganska gott.

Jenny: tack för 9:an! Ja vi väntar också med spänning på fortsättningen. Om knappt 2 veckor får vi svaret på fasterns DNA. Spännande.

2010-02-08 @ 22:42:49
Postat av: Christina

Jisses vad gott det ser ut, fick nu längtan till Sicilien där jag varje dag åt Tapenade men jag tror de hette Bruchettas där. Vilket detektivarbete ni gör!!! Förstår att det är ett måste för Stefan för jag tror alla vill veta sitt ursprung. Hoppas testet ger bättre resultat denna gång.

Ha det gott, kram



Ps Vackra naglar ;))

2010-02-09 @ 14:30:05
URL: http://mammastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback