I lördags...

...kändes det som om vi mest gick runt och åt borta. Först tog vi en rask promenad till Mamma och Pappa där Eva också var. Hon skulle klä om två stolar åt dom. Stefan och jag hjälpte till lite med att ta bort det gamla tyget och plocka isär stolarna. Jag fixade lite lunch som vi åt tillsammans. Älgfärsbiffar med fetaost och rödlök i. Jag stekte dom och lade dom på brödskivor. Garnerade med tomat, rödlöksringar och bitar av oliver. Riktigt smarrigt blev det. Efter det blev det kaffe med semlor. Riktig fest minsann. Ett par timmar senare promenerade vi hem igen.
Jag sydde lite på gardinkappan vi ska ha i sovrummet och pysslade lite innan det var dags att gå till familjen Åström och äta middag. Innan maten hann vi leka lite med barnen. Vi bjöds på jättegod sallad med några röror till. Sedan hann vi leka lite tjuv och polis med barnen medan Sandra och Micke plockade undan efter maten och fixade fruktsallad till kaffet. Vi stannade kvar och tittade på melodifestivalen. Mathilda höll på Amy Diamond såklart. Melker gillade Heat! Jag är en hårdrock-kille sa han den lille Skrutten. Jag tyckte också att dom var riktigt bra, så jag är väl en hårdrock-mormor då. Det var nog rätt att Heat och Måns Zelmerlöv gick direkt till Globen enligt mig. 
För övrigt har jag svårt för Petra Mede och tycker att hon bara är tafflig. Hon försöker vara rolig men säger roligheterna på ett sätt som bara blir spydigt och överlägset. Hon var kul i Morgonsoffan och där borde hon ha stannat kvar. 
Efter melodifestivalen lämnade vi familjen. Melker hade somnat i soffan och Mathilda var riktigt trött.
Medan Stefan började titta på en hyrfilm gick jag och lade mig och läste.

I morse sov jag till 8,10. Så skönt. Jag trodde att det skulle vara sol och vackert väder ute men så var det inte. Mulet och på morgonen singlade några snöflingor genom luften. Och det var 5-6 minusgrader.
Efter frukosten klädde vi på oss odentligt med långkalsningar och varma tröjor under ytterkläderna. På med mössor och vantar och så gav vi oss iväg till Sigtuna för att titta på skridskoåkarna som deltog i Vikingarännet. Vi trodde att det skulle vara omöjligt att hitta en parkeringsplats men det var inga problem. Dom bästa skrinnarna hade redan passerat Sigtuna med motionärerna kom i en jämn ström. Lite kallt var det. Speciellt om fötterna. Nedanför Våfflan serverades skridskoåkarna bl.a. blåbårssoppa. Några tjejer klädda i vikingakläder bjöd dem på blandade nötter.
Som åskådare kunde man köpa nybakat tunnbröd med smör och honung på.
Vi gick runt och tittade lite innan vi bestämde oss för att gå upp i stan och fika på Tant Brun. På väg dit mötte vi min chef, hans fru och deras kompis som var påväg till Våfflan för att fika.
Det var mycket folk på Tant Brun och vi fick vänta en stund innan vi fick plats. Till slut blev bordet alldeles framför spisen ledigt. Härligt när man är lite frusen.
Vi beställde kaffe och blåbärspaj med vaniljsås. Gott.
Sedan åkte vi hemåt igen. Jag skrev en matsedel för dom kommande två veckorna och sedan åkte vi till Maxi och handlade. 1730,42 slutade det på. Då har vi inte snålat utan unnat oss sånt vi tycker är gott. I beloppet ingår dessutom inköp av lågenergilampa och lite batterier för 140 kr. Nu har vi mat för både lunchlådor och middagar i 14 dagar och det är så skönt.
Bilder från dagen.


För Eva! Här är tyget.


Här kommer några duktiga deltagare i Vikingarännet.


Stadshotellet sett från isen.


Här gräddas det tunnbröd till försäljning


Här breds det smör och honung på brödet.

Här kavlas tunnbrödet. Det ser kallt ut om händerna.



I kö för lite varm blåbärssoppa. Dagens långfärdsskridskor ser lite annorlunda ut än dom gjorde när jag var liten. Några hade skridskor där skon bara satt fast i framkant som på ett par skidor.


Nu har vi kommit in på Tant Brun och fått ett bord framför den öppna spisen.


Mumsig blåbärspaj med vaniljsås och kaffe, satt fint efter kylan på isen.


Till sist dagens inköpslista.

Nu är det god natt och i morgon åter arbetsdag.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilken mysig helg!



Finfina bilder osså...



Pöss på dej!

Postat av: Anonym

Ett lite gammaldags romantiskt tyg. Fint!

Kram

Eva

2009-02-17 @ 17:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback