Söndag 5 februari 2006

I dag var det kallt med soligt. Det var runt 10 grader kallt.
Vi gjorde oss i ordning och åkte till kyrkan för att lyssna på Mathilda som skulle vara med och sjunga.
Det var familjegudstjänst. När var vi i kyrkan senast? Jo när Melker döptes förra somaren. Innan dess var det Sandras & Mickes bröllop. Vi är riktigt dåliga kyrkobesökare. Nu var det väldigt många barn med så det var ingen vanlig trist gudstjänst. Mathilda satt framme vid koret tillsammans med alla andra barn från kyrkans barntimmar. Hon svarade på två frågor som prästen ställde till barnen. Varför firar vi jul (det är väl för att vi ska få julklappar!) och vad är det när man tänt det fjärde ljuset? Julafton så klart.
Sedan sjöng dom "Det lilla ljus jag har, det ska  få lysa klart". Skruttan, hon fick en barnbibel också. Undrar om hon kommer att bli religiös också. Hihi.
Efter gudstjänsten åkte Stefan och jag till Mamma. Eva & Thord var där. Dom höll på och rensade lite i garaget. Mamma har sagt upp det och bilen skall säljas eftersom Pappa inte kommer att kunna köra mer och Mamma har inget körkort. Vi fikade innan Eva, Mamma och jag åkte i väg och tittade på en lägenhet som Mamma fått erbjudande om. En tvåa där dörröppningarna är bredare så att Pappa skulle kunna komma in i badrummet med rullstolen. Dessutom har huset hiss. Lägenheten var jättefin men läget var inget vidare. Lägenheten låg på bottenvåningen med full insyn från vägen. Dessutom blev det mörkt inne. Mamma vill inte bo så, speciellt när hon är ensam. Vägen utanför trafikeras av en massa människor till och från de barer och pubbar som finns i samhället. Det kan nog bli lite livligt på helgnätter.
Det finns en lika stor lägenhet i grannhuset. Hon ska höra om den ligger högre upp. Då kanske det skulle vara en möjlighet för henne att ta hem Pappa oftare. Men allra bäst vore det förståss om dom fick bo på Arhem.
Efter lägenhetsvisningen åkte vi till Pappa. Han satt i lilla matsalen och åt frukt. Han blev glad när vi kom.
Vi gick ut till stora matsalen för att invänta Thordan och Stefan. Jag gick för att hänga in våra jackor i Pappas rum. Jag tyckte det luktade urin där. Jag berättade det för Eva och hon tyckte att vi skulle gå tillbaka och kolla om det låg någon tvätt och luktade. Vi hittade inget utan konstaterade att det var från sängen det luktade. Vi gick för att berätta det för personalen. När vi pratade med en av dem berättade hon att Pappa kvällen innan blivit "påhoppad" av en annan boende. Han kan bli väldigt agressiv och otäck. Sköteskan sa att han hade gapat och skrikit och varit riktigt otäck i munnen åt Pappa. Stackars lilla Pappa. Han kan ju inte försvara sig vare sig verbalt eller med nävarna. Det hade slutat med att Pappa börjat skrika och sedan gråtait i över en timma. Min lilla Pappa som inte är van vid sånt. Usch det var hemskt att höra. Sköterskan tyckte att vi skulle anmäla det till föreståndaren. Den här mannen hade tydligen varit hotfull mot alla och dom var livrädda för honom. Sköterskan hade blivit inträngd i ett hörn av honom vid ett tillfälle. Fy, det var hemskt att höra. Jag vill inte att Pappa ska vara där. Han ska vara hemma med Mamma!
När Stefan & Thordan dök upp fikade vi och åt toscakaka. Vi märkte att Pappa var lite nedstämd. Usch vad det känns i hjärtat när man hör sådant. Min Pappa som aldrig varit aggresiv eller så själv.
Efter drygt en och en halvtimme lämnade vi Pappa och åkte hem. Mamma skulle följa med Eva och Thord hem och stanna till tisdag. Vi åkte hem och lagade mat. Sedan sorterade jag lite papper innan jag gick 4,6 km på gåbandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback