Barcelona....del 1

Så har jag äntligen lite tid att blogga om Barcelonaresan.
Den 7 juni larmade min mobil kl. 04,00. Jag klev upp och gick igenom hela morgonproceduren. Jag vill ha gott om tid att få igång kropp och mage.
Stefan gick upp en halvtimme senare. Vi tog en lätt frukost och 05,20 kom snälla grannen Eskil för att köra oss ut till Arlanda.
Det gick smidigt att checka in och vi han gå in en snabbis på taxfree butiken. Jag ville ha tag på ett enkelt och billigt halssmycke. Mina guldkedjor ville jag inte ha då vi blivit varnade att inte ha guldsmycken.
Jag hittade en enkel silverfärgad kedja. Det kändes så tomt utan något alls när man är van att alltid ha något där.
Pearls for girls
Flyget gick på tid och det blev bara en kort väntan vid gaten.
Ca tre timmar senare landade vi i Barcelona.
Vi tog tåg och tunnelbana till Hotellet Saint Agusti som visade sig ligga bara 50 m från den stora gågatan La Rambla.
Vårt hotell i kvällsljus.
Vi hade tur och kunde checka in direkt trots att vi var 2 timmar tidiga. Skönt.
Vi packade upp våra väskor och gick sedan ut för att äta lunch.
Det blev en pizza och ett glas öl på en uteservering runt hörnet.
Sen var det dags att börja utforska staden. Till vår hjälp hade vi en alldeles perfekt pocketguide, Topp 10 Barcelona.
Vi upptäckte att vi bodde precis vid den stora marknaden Mercat de La Boqueria.
Mycket konstig mat såg vi och massor av frukt och nötter. Godis och fruktdrinkar.
Fårskallar
Vad allt detta är har jag ingen aning om. Men inte såg det gott ut.
Precis där vi kom ut på La Rambla fanns Mirós Mosaik
Vi fortsatte La Rambla mot hamnen. Vädret var perfekt. Varmt men inte stekande sol. Något hög luftfuktighet kanske.
I slutet av La Rambla där hamnområdet tar vid står den 80 m höga pelaren med Colombusstatyn.
Inuti finns en hiss upp till en utsiktsplats.
Vi tog en promenad ut på piren som avslutades med ett stort köpcentrum Maremagnum.
Det var mycket folk i rörelse. Solbadare, uteliggare, svarta män som stod med sina skynken med varor som dom ville sälja. Dom hade ett snöre i varje hörn av skynket och kunde snabbt dra ihop allt och sptinga om polisen kom.
Linbanan som går mellan hamnen och Montjuic
Vi gick tillbaka upp mot La Rambla och satte oss på en uteservering där vi beställde in pasta och en öl. Stefan beställde en vanlig öl.  Jag beställde en liten öl! Det var ett halvt sånt glas.
På kvällen somnade vi på två röda. Trots att hotellet låg så nära La Rambla såvar det dödstyst och kolsvart i rummet. Vi sov som små grisar till 8 på morgonen.