EKG och ?

I går tog jag äntligen tjuren vid hornen och ringde till Företagshälsovården och beställde tid för koll av hjärtat.
Nu har jag gått med dubbelslag eller vad det är i flera veckor. Det är jobbigt och tar på humör och ork.
Jag fick tid samma eftermiddag 15,45.
På vägen dit kände jag av det, när jag satt i väntrummet kände jag av det. När det blev min tur fick jag lägga mig på en brits och då lugnade det ner sig. Skit också tänk om det inte blir några dubbelslag under EKG tagningen.
Men det blev det. Jag fick sitta ner en stund till i väntrummet tills doktorn hade tid att analysera mitt EKG.
När jag kom in till Doktor Åberg kunde han bara konstatera att det inte syntes ett enda dubbelslag på mitt EKG!
Det såg ungefär likadant ut som det som togs vid hälsokontrollen i höstas.
Då måste det ju vara tarmarna som bråkar. Doktor Åberg var skeptisk till min teori, men vad är det annars?
Jag har mycket bubbel och knorr i magen jämt. Lite skeptisk kände jag mig själv också. Doktorn sa tt det skulle synas ordentligt om jag haft dubbelslag. Men han är ju ingen hjärtläkare... kan han verkligen tolka EKG ordentligt.
Jag gick ut på nätet och sökte och hittade en sida för läkarstudenter där dom kunde studera EKG kurvor med olika symtom. Och mycket riktigt EKG med dubbelslag såg helt annorlunda ut än mitt.
Nu har jag valt att tro på att det är tarmen som spökar.
Idag har jag försökt äta lite annorlunda. Inte så mycket fibrer. Jag har tuggat maten ordentligt och druckit mycket mindre kaffe. Jag köpte Activia yoghurt (som inte var så jättegod) för att fylla på med nyttiga bakterier. Och nu har faktiskt allt lugnat ner sig.  Så skönt.

I kväll har jag gått 35 min på bandet, nästan somnat i fotöljen, tittat på Klockan 20 hos stjärnorna. Nu ska jag ta och sjunga igenom våra körlåtar en gång innan jag går och lägger mig.
Hoppas att jag får sova lika bra eller t.o.m bättre än föregående natt.


Så här ser ett EKG med arytmi ut enligt Karolinska Institutets instuderingsprogram ut.
En stor plump (som min doktor sa).

Mitt EKG var jämt och fint förutom den avvikelsen som jag haft sedan dom började ta EKG på hälsokontrollerna.





Kommentarer
Postat av: Mimmi

Tänk om det varit magen som spökat och du hela tiden oroat dig att det varit hjärtat.

Men bättre sent än aldrig att få reda på det....

2011-05-02 @ 08:54:49
Postat av: Marianne

Nej så är det inte. Jag har varit på både arbets-EKG, isotopröntgen och ultraljud. Då hade jag dubbelslag på vart 12:e slag. Så dubbelslag eller arytmier har jag haft. Men kanske har det ibland rört sig om tarmrörelser också.

2011-05-02 @ 11:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback