Julmiddag & Tomteparad

Så har 4:e advent passerat. Nu är alla ljusen i ljusstaken tända. Det är nära nu...



I lördags åkte Stefan, jag, Sandra och barnen över Sandra, Nicklas och lille Max. Och Ronja och Zelda förståss.
Vi lämnade över en fin blombukett. Vi fick ju aldrig göra det medan dom var kvar på sjukhuset. Jag hade också med mig lite av lussebullarna. Vi fikade, pratade och beundrade det lilla underverket. Det var första gången han träffade sina kusiner Mathilda och Melker. Efter någon timme eller två var vi tvugna att vända hemåt för att hinna göra oss i ordning inför kvällens julmiddag med mitt jobb.
Sandra och barnen körde oss ner till stationen där buss till
Johannesbergs slott väntade.
God mat och lagom mycket folk i vacker miljö. Det var trevligt. Enda smolket var att den servitris som tog upp sista beställningen från baren suckade och verkade tämligen ointresserad.
Eftersom vi började ganska tidigt var vi också hemma redan före 23. Stefan hade spelat in dansbandsgalan och satt och snabbspolade sig igenom den. Jag är rätt ointresserad så jag satt korta stunder men sprang mest runt och pysslade eller läste.
Söndag förmiddag blev det handling på Maxi inför julhelgen. Det slutade på den nätta summan 2100 drygt (allt var ju förståss inte till julbordet). Då hade vi ända utnyttjat en 10% kupong och en skinkkupong på100 kr. Och ändå är det mer vi måste handla.  När vi kom hem gjorde jag Janssons frestelse som jag frysit in. Sedan blev det en laddning köttfärssås.
Strax efter 16 kom Sandra och barnen för att vara med i den årliga tomteparaden som anordnas i vårt område. En trevlig tradition som Sandra varit med om under hela sin uppväxt och som hennes barn nu också får uppleva. Om ett par år hoppas jag att även Max kommer och är med. Den som vill ha besök av tomten anmäler det och betalar 25kr/påse i förväg. På tomteparadsdagen tänder man en marschall vid sin tomtgräns så att tomten hittar.

Här kommer årets tomtar och lämnar över godispåsarna till barnen.

Efter tomteparad åt vi middag spagetti och köttfärssås. Efter någon timme kom även Micke och åt.
Därefter var det dags för familjen att vandra hemåt med två trötta barn.

Jag fortsatte med julstöket och skar en laddning sillsallad. Nu är det bara skinka och revbensspjäll kvar.
En liten ladding brunkål ska jag nog också göra.
Det blev sent i säng, men jag är ju ledig nu så det var ok.
I dag ska jag ta med mig mamma så att hon kan handla lite också. Pappa vill inte åka någonstans längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback