Florida 2015 - Kennedy Space, Marco Island och Midsommarafton

Dag fyra åkte vi till Kennedy Space Center. Vi åkte en bil tillsammans.
Det tog någon timma att komma dit. På ditvägen såg vi delfiner som hoppade i havet. Så mäktigt att se,
Det var inte speciellt mycket folk på Centret. Vi började med att fotografera oss med NASA klotet.

Sen gick vi runt i raketparken och tittade på raketer från olika årtionden. Vi provade på hur det var att ligga i startposition.

Sedan gick vi in i hallen med rymdhistoria. Där provsatt vi en månbil.

Efter lunchen gick vi in i Atlantis. Ett enormt museum om rymdfärjorna. Utanför står de enorma startraketerna och bränslekammaren som rymdfärjan sitter på vid uppskjutning.
Inne hängde en gammal rymdfärja i taket. Det fanns en massa prova på saker. Stefan och Micke testade en simulator där man fick känna på hur det är när färjan startar. Det skakade och vibrerade, skramlade och lät visst ordentligt.
Det fanns otroligt mycket att titta på och vi hann bara med en bråkdel. Det var hett och vi var trötta.

På hemvägen åkte vi till Cocoa Beach och badade en stund. Vattnet var otroligt varmt.

Vi åkte också till en stor Ron Jon surfbutik och handlade lite. Jag köpte en sarong då jag glömt min strandklänning hemma. Stefan köpte ett par t-shirts.
Melker i ny snygg t-shirt från Ron Jon

Vi besökte Whole food Market. En butik som satsar på naturlig och ren mat. Jättefin affär. Vi köpte med oss mat till middagen.

Nu var det dags att packa ihop våra prylar och åka vidare till nästa hus som låg i Marco Island på västkusten. Vårt första stop blev Sarasota  och Siesta Beach. En bred strand med mjuk fin sand. Vattnet var över 30 grader varmt. Inte mycket svalka direkt. Vi stannade någon timma innan vi fortsatte. Vi kom fram till nya huset och det första vi ser är att vattnet i poolen är alldeles grönt. Trappstegen alldeles täckta av grön sörja. Vi blev så besvikna. Huset kändes inte lika mysigt som huset i Kissimmee heller. Det var bara att bita ihop och försöka gilla läget. Stefan kontaktade kvinnan som äger huset och berättade hur det såg ut. Hon agerade blixtsnabbt och snart kom en granne och tittade på poolen. Han satte igång reningsverket.

Det var otroligt vackert utanför huset. Speciellt vid solnedgång.

Morgonen efter kom en poolskötare och startade rengöringen. Efter en stund ändrade vattnet färg men fortfarande var det grumligt. Fram emot kvällningen var det så klart att barnen vågade bada. Dagen tillbringade vi i och omkring huset. Stefan och jag tog en promenad och tittade var beachen låg. Det var ganska långt att gå då man inte fick passera genom hotellen som låg på rad. Stranden låg nästan öde. Stranden var en blandning av snäckskal och sand och var rätt vass att gå på. På eftermiddagen gick vi tillbaka och badade en stund. Det första vi såg var delfiner som hoppade en bit ut i vattnet. Ingen av oss hann tyvärr fotografera dem.  Vattnet var varmt men bottnen var vass och Melker vägrade bada. Vi gick ganska snart tillbaka igen.
Vattnet börjar bli badklart.

Den öde stranden

Stefan och Melker fiskade från bryggan. Melker fick bottennapp trodde dom. Men det visade sig vara en stor krabba. Tyvärr släppte den taget innan dom fick upp den.

Midsommarafton
Huset kändes lite trevligare vartefter tiden gick och på morgonen var poolens vatten helt klart.

Och vi badade mycket. På eftermiddagen åkte vi till en strand där det skulle finnas en barnvänlig lagun. Vi fick betala 8$ för att parkera. Sedan fick vi gå en bra bit för att komma fram till en sörjig äcklig lagun där ingen av oss hade lust att bada. Vi gick vidare nästan en km till den vanliga stranden. Alla stränder saknar service överhuvud taget. Inga omklädningsrum, toaletter eller kiosker. Efter en stund meddelade min mage att jag behövde återvända till parkeringen där det fanns en toalett. Det blev en misslyckad badutflykt. Stefan och jag tog vägen om en glassbutik och köpte glass och sorbe.

På kvällen gjorde vi varsin bakelse av glutenfri våffla, spraygrädde och bär. Vi hade frågesport. Årets midsommarfirande!
Vi hade följt midsommarfirandet hemma med regn och kyla. Då kändes det rätt skönt att vara i värmen.