Tusen öars kryssning....

I onsdags var det äntligen dags att komma ut på kryssningen jag sett fram emot så mycket. Vi var lite oroliga med tanke på hur vädret varit. Det vore inte så trevligt om det blåst lika mycket som de senaste dagarna.
Morgonen startade med grått väder men ingen direkt blåst.
7,20 tog vi bussen ner till station. Det var många år sedan jag åkte buss hemifrån oss. Pendeln in till stan gick 6 min senare. Det var ganska lugnt på tåget. Inte många alls. 45 min senare klev vi av på Centralen. Vi gick direkt till Nordic Sea Hotel där vi skulle bo en natt. Vi lämnade in vår väska i bagagerummet och checkade in. Något rum fick vi inte ännu. Efter ett snabbt toabesök tog vi oss ner till Nybrokajen. Nu började det spricka upp och blev riktigt varmt. Vi fick vänta ca 10 min innan vi blev ombordsläppta på Waxholm III. Vi gick direkt upp och tog ett bord i övre matsalen. Det var inte så många med på båten och ingen trängsel direkt. De flesta satte sig ute längs båten sidor. När båten lade ut 9,30 gick även vi ut och njöt av den vackra utsikten och av vädret. Strax efter var det dags för kaffe och kaka. Med på båten fanns Fredrik som guidade oss genom hela resan.
Man kund välja två olika matalternativ. Husmanskost eller Lyxmiddag med Drink. Vi valde det senare. Redan 10,45 var det dags för första sittningens lunch. Det var Husmanskosten. Vi fick vänta. Kl. 12 var vi framme på Kymmendö.
Vi blev guidade runt av en kvinna som jag tror hette Therese och som bor på ön. Vi fick veta att ön ägs av tre bröder varav en är hennes svärfar. Just nu var det 27 bofasta på ön. Vi fick veta att de som bor på ön säger Tjymmendö Hon berättade tydligt och klart om ön och om Strindberg och Hemsöborna som spelades in där. Kymmendös invånare inspirerade honom att skriva romanen Hemsöborna. Första gången han kom dit som sommargäst var 1871. Han återkom därefter nästan varje år med sin dåvarande hustru Siri von Essen och deras barn. Men efter att Hemsöborna publicerades 1887 var han inte längre välkommen till ön då öborna tyckte att han förtalat dem. Enligt dem bestod boken av 20% sanning och 80% lögn. Hans skrivarstuga där finns dock ännu bevarad, likaså den sommarbostad familjen hyrde och en syrenhäck som han planterade. Hemsöborna skrevs inte på Kymmendö utan under hans vistelse i Lindau i Österrike.
När vi avgick från Kymmendö var det vår tur att få lunch. Det var en härlig buffe som dukats upp. Sillinläggningar, strömmingsinläggningar, lax i alla möjliga former och lite kallskuret. Gott.

Snart dags att lägga ut från Nybrokajen. Detta var inte vår båt dock.

Nacka strand
 Eva, Thord och Ulf står på Ulfs brygga och vinkar när vi for förbi.
Gröna huset som vi bodde i sommaren 2000. Dock i ett helt annat skick än nu.

Framme på Kymmendö

Vår guide som jag tror hette Therese

Här är gården där Hemsöborna spelades in. Strindberg bodde i huset till höger. Det med två skorstenar.

Sommarstuga som Gustens förlaga byggde.

Hamnen med Carlssons bakficka.