Mamma sjuk...

I söndags morse fick jag ett sms från Inger. Hon skrev att mamma inte mådde så bra. Jag ringde upp och fick veta att hon hade fått ont av hjärtat. Jag sa åt Inger att ringa sjuvårdsupplysningen. Jag vet att dom brukar säga att man ska åka in direkt. Nu var det lång väntetid så Inger valde att tillkalla ambulans direkt. Mamma skulle ha åkt hem på kvällen men nu blev hon inlagd på Kalmar Lasarett istället. Tur att hon inte påbörjade hemresan för på natten till måndag fick hon en massiv hjärtinfarkt. Nu klarade hon den för att hon redan var på sjukhuset. Läkarna i Kalmar tyckte att hon borde få en pacemaker. Det fick dock inte göras i Kalmar. Hon skulle hem till DS. I tisdags blev det ambulans till flyget i Kalmar. Ambulansflyg till Arlanda och ambulans till DS.
Väl där och efter många provtagningar kom man fram till att hon skulle få en defibrillator inopererad. Det är inte riskfritt så vi anhöriga fick läsa igenom informationsbladen noga. Då mammas hjärta hade stannat ett antal gånger och vill hon leva vidare så var valet lätt.
Idag på eftermiddag utfördes operationen under lokalbedövning. Skulle hennes hjärta stanna nu så kockar defibrillatorn igång det med en chock. Man har också upptäckt att en hjärtklaff inte sluter tätt. Och att det försämrats sedan senaste kollen i mars. Nu överväger man att byta sen klaffen. Kan hon få må lite bättre och få några bra år till så skulle vi alla bli glada. Nu hoppas jag att hon får stanna ett par dagar på sjukhuset tills allt är stabilt.

Bilder: mammas sönderstuckna händer och utsikten från hennes rum.


Kommentarer
Postat av: Pia

Styrkekramar till er alla !

2013-07-11 @ 21:21:42
Postat av: Sandra

Lilla mormor.. nu får det ta och vända så du får må bra ett tag!

Kram!

Postat av: Vera

Många kramar till Britt. Hoppas hon snart är på benen igen ♡

2013-07-15 @ 21:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback