Tällberg igen....

I fredags morse väntade vi oss ett vitt snökaos när vi vaknade. I flera dagar hade det varnats för stormen Sven. Klassningen av stormen ökades på varefter tiden gick. På torsdagen var det klass 3 varning.
Men när vi vaknade var det lika lugnt och snöfritt som när vi gick och lade oss. Till och med lugnare.
Klockan nio hämtade vi upp Melker och påbörjade resan mot Dalarna och Tällberg. Planen från början var att gå på Tomteland tillsammans med Sandra, Nicklas och barnen men med tanke på kylan och blåsten i Dalarna så skippade vi det.
När vi passerat Uppsala började det yra lite snö i luften. Det ökade ju längre upp vi kom men blev aldrig storm eller oväder. Vi tog det lugnt och det gjorde de andra som var ute med. Många hade nog valt att stanna hemma.Vi mötte familjen Öhlin-Ekwall på Kupolen i Borlänge. Dom hade tillbringat natten hos Sandras pappa, som har stuga utanför Borlänge.
Vi åt lunch innan vi åkte vidare till Tällberg och Åkerblads Hotell. När vi checkat in gick vi till SPA avdelningen och badade en stund. Klockan fem hade Sandra och Nicklas tid för massage. Stefan och jag var barnvakt. Lagom till middagen kom även Mathilda, Sandra och Micke.
Middagen blev en liten besvikelse. Det var rörigt och vi fick vänta länge på allt. I vår bokning ingick en tvårätters. När maten kom in var tallrikarna varma men kycklingfilén var ljummen. Till dessert var det creme brulé. Det var ok men inte mer.
Det blev en tidig kväll med tanke då vi alla var trötta.
Lördagen bjöd på strålande sol och nästan 10 grader kallt. Efter frukost klädde alla sig i varma kläder och så gick vi ut på klapp jakt i Tällbergs by. Alla utom Stefan som hade en behandling. Vi gick runt och kikade lite någon timma innan vi tog oss upp till Green Hotell. Där fikade vi. Stefan anslöt. Barnen lämnade önskelistor till tomten, red på hästar och åkte snowracer. Vi tog oss tillbaka ner mot hotellet igen via lite fler butiker. Vi stannade till på Kaffestugan och åt Gulaschsoppa till lunch. På eftermiddagen badade vi i poolen. Det var vi inte ensamma om. Det var jättemycket folk. Det var inte så kul. Jag badade inte så länge.
På kvällen var det julbord. Nu fick vi en egen avdelning att sitta i. Det gick snabbare att få in dricka. Julbordet var OK men inte mer. Sammantaget var matupplevelsen ingen höjdare denna gång.
När vi fikat gick fam. Åström och badade (dom hade hela poolen för sig själva). Fam. Öhlin-Ekwall gick för att natta barnen och vi gick till rummet en stund. Strax efter nio träffades vi utanför deras rum och satt där oc pratade tills det var dags att gå till sängs.
Söndag morgon vaknade vi ganska tidigt. Strax efter åtta var vi i matsalen och åt frukost. Resten av sällskapet dök inte upp förrän 1½ timme senare. Stefan och jag satt där i över två timmar. Mysigt.
Nicklas, Max och Melker gick och badade vi andra gick och packade ihop våra prylar. Klockan tolv var det utcheckning.
Åkrblads är ett jättemysigt ställe. Tyvärr dras betyget ner av den vimsiga personalen i restaurangen och att maten inte höll måttet.
Vi stannade till på Kupolen för lunch och lite shopping. Jag köpte några örhängen. Innan vi åkte vidare tog vi kaffe på Waynes Coffée.
Hemresan gick smidigt. Bra väglag och inte speciellt mycket trafik.
Vi var hemma strax efter halv sex.
En mysig helg med barn och barnbarn.