Dagarna fram till Jul och Julafton

Förra tisdagen slog förkylningen till. Jag blev jättesnorig och hängig. Onsdag och torsdag som var min sista arbetsdag gick på ren vilja. Jag var övertygad om att julen skulle klaras av med hjälp av Alvedon. När jag åkte hem stannade jag på O'learys där jag köpte ett presentkort till mamma. Hennes väninna fick ett av sina barn när hon fyllde år. Dom brukar gå dit då och då och äta lunch så det passade ju bra.
På fredagen kände jag mig mycket piggare. Efter frukost åkte jag till Stinsen för att köpa de sista klapparna. Bytesjulklapp och julklapp till Stefan. Bytesklappen hittade jag snabbt, till Stefan var det svårare. Det slutade med en Johan Theorins senaste och ett Iphonefodral i svart läder. Köpte även några klappar som Sandra beställt.
På eftermiddagen hjälpte jag mamma att sätta upp och klä granene. Själv mådde hon inte vidare bra. Jag tror det delvis beror på att det är första julen som pappa inte finns med oss och tankar på hur hans sista jul var.
Lördag oh söndag gick åt till städning, julpyntande och matlagning. På söndag eftermiddag åkte vi ut till fam Öhlin-Ekwall och fikade och lekte.
Måndag morgon hade jag klipptid hos Carina. På väg dit ringer min telefon. Jag vet att jag inte får prata i mobilen under körning men jag var helt ensam på vägen och jag såg att det var Sandra. Jag tänte att jag svarar och ber att få ringa upp senare. Jag hör att hon gråter och hjärtat stannar nästan. Har det hänt henne något. Har hon krockat, kört av vägen? Men det var något mycket värre. Hennes svärfar Hasse hade helt oväntat somnat in för alltid under sömnen. Alldeles för tidigt. Jag sa att Stefan var hemma och att jag skulle höra av mig när jag kom hem igen.
På eftermiddagen gick vi ner och fikade med dem. Micke hade åkt hem till sin mamma medan Sandra var hemma med barnen.
Mamma åkte till Eva och Thordan i Saltis för att fira jul med dem.
På kvällen gjorde jag färdig skinka och Janssons frestelse.
Julaftons morgon ringde mamma och tackade för julklappen, hon sa att Eva ville prata med mig. De hade blivit ändrade planer pga sjukdom och hon undrade om de kunde få komma och fira med oss istället. Självklart! Jag tycker det är roligare om vi är många.
Efter frukosten åkte vi en snabbis till Eurostop. Jag köpte en Shape up underklänning på Kapp Ahl. På Maxi köpte vi till lite nu när vi skulle bli flera vid bordet. Vi köpte även ett gravljus.
Efter det åkte vi till Kyrkan och minneslunden. Jag satte ner gravljuset, en skinkmacka och en hälsning till pappa medan regnet strilade ner. Efter det gick vi in i vapenhuset på kyrkan och tände ljus för Pappa, Hasse, Maiken, Noa och alla andra som inte längre finns hos oss.
När vi kom hem igen började vi förbereda och duka.
Halv tre kom fam Öhlin-Ekwall. En stund efter kom resten av gästerna.
När Kalle & Co var avklarat åt vi av julmaten. Alla föberedelser gör att jag inte blir speciellt sugen så jag åt inte så mycket. När allt var bortdukat knackade det på altandörren och in kom inte bara en utan två tomtar. 
De hjälptes åt att dela ut några klappar innan de var tvugna att hasta vidare. Resten av paketen hjälptes barnen åt att dela ut.
Som vanligt var det mängder av paket till dem. Själv fick jag en klocka och ett par blå stövletter av Stefan. Tillsammans fick vi en ny almanacka med barnen av fam Åström. Av Öhlin-Ekwall fick vi en fin ram med kort på hela familjen. 
Senare var det dags för lottning av bytesjulklapparna. Årets kamp blev om en radiostyrd Porsche som både Max och Melker ville ha. Till slut blev den Melkers. En mindre kamp stod mellan mamma och Mathilda om ett paket med duschkräm. Den vann Mathilda.
Vid tiotiden var alla trötta och vi bröt upp. Sandra körde mamma hem. Stefan och jag röjde, diskade och dammsög inna vi kraschade i säng efter en fin julafton.
Den blev bra trots den sorgliga inledningen.
Såklart fanns våra tankar hos både Kristina som så hastigt och oväntat mist sin man och hos Hasse som inte längre finns hos de sina. Vila i frid Hasse!
 
 
Årets julgran.
Pappas skinkmacka. På baksidan berättade jag att Hasse var på väg till dem och bad pappa ta väl hand om honom. Jag tror att han delade mackan med honom.
 
Tur att tomtefar hade med sig sin Nisse som kunde läsa på paketen
 
 
Mamma, Stefan och Mathilda i spänd förväntan
 
Mio i sin mjuka bil som vi köpte åt honom.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback