Fredag 2 november 2012

Vi sov ut på morgonen och hoppade över morgonyogan. Frukost serverades mellan 8,30 och 9,30.

7,45 kunde man gå till matsalen och dricka potatisvatten men vi hoppade över det med.

8,30 gick vi till frukosten. Det som serverades var två sorters gröt, yoghurt, te och massor av frukt,  grönsaker, nötter. Det serverades inte kaffe och  inget bröd. Det är ju så vi äter frukost hemma också förutom att vi dricker kaffe också.

Det man kunde få var en kaffeliknande dryck som hette Bambu instant. Det består av fikon, vete, korn, cikoria och ekollon.

Det smakade inte tokigt faktiskt. Inte som kaffe dock men lite kaffeliknande. Bra för matsmältningen var det visst också.

Frukostbuffé

Klockan nio hade Stefan tid för ansiktsbehandling för män. Under tiden gick jag runt bland husen på Masesgården och strosade.

 
 

Klockan tio var det min tur att få ansiktsbehandling. Ljuvligt skönt som vanligt. Jag älskar att ligga där och bli omhändertagen och insmord med härliga krämer.

Efter behandlingen tog vi en promenad ner till Siljan. Tyvärr var vädret inte det bäst men det var i alla fall uppehåll.

När vi kom tillbaka var det dags för lunch. Nu serverades massor av grönsaker, både kallskurna och gratinerade. Goda röror. Vi fick lära oss att inte dricka något till maten. Då är risken att man inte tuggar ordentligt innan man sväljer ner den med det man dricker. Man ska dricka efter att man ätit.

På eftermiddagen tog vi en tur till Leksand där vi handlade lite. Bl.a. köpte vi Cappucinopåsar. Vi var båda lite tunga i huvudet pga kaffeabstinens. Man får inte servera kaffe om man vill kalla det Hälsohem men vad vi gjorde på rummet brydde de sig inte om. Ändå kändes det lite förbjudet när vi gjorde i ordning varsin mugg med kaffe.

Efter vår utflykt deltog vi i en Slow-kurs. Medan vi som deltog slappade på yogamattor pratade Jim och vårt stressiga liv. Hur vi stressar runt för att hinna göra så mycket som möjligt. Hur barnen idag är så uppbokade att de knappt hinner leka osv. Många runt oss i gympasalen lyckades verkligen slappna av och började snart snarka. När Jim pratat färdigt var det dags för avslappningsövningar och då slumrade jag också till.

Efter kursen gick Stefan och jag till poolen och simmade i det varma vattnet som höll  30°.

Vi  avslutade med att sitta i den ännu varmare bubbelpoolen. Där fick vi sällskap av en mycket pratsam kvinna från Stockholm.

Sedan var det dags för middag. Det serverades en varm soppa som jag inte kommer ihåg vad det var. Den var gul i alla fall och serverades med en citronkräm (typ creme-fraiche med citronsmak).  Massor av grönsaker. Ett bröd som var så gott. Hummus och en massa andra röror.

Efter middagen deltog vi en liten Rita och berätta lek som Vibeke kallade Symboler – rötter till ditt undermedvetna.

Vi fick ett antal givna saker att rita. Sedan vek vi pappret två ggr och delade in de fyra delarna i Barndom, Ungdom, Medelålder och Ålderdom. Det blev många skratt när vi skulle tolka vad vi ritat.

Min teckning. Jag undrar vad ängeln i Ålderdomen symboliserar. Att jag ska dö eller att jag är änglalik ;)

Klockan åtta gick vi till ett TV-rum alldels intill vårt rum där vi tittade på Skavlan innan vi gick till sängs.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback