Macarons

I går var Sandra och jag på Medborgarskolan för att delta i deras Macaronskurs. Egentligen gillar jag inte Macarons men tänkte att det kunde vara kul ändå. Och det var det.
Vi var 10 st som deltog. Två mor och barnpar och en mormor och barnbarn bl.a. Ledare var Nik-Annika Märak. Utbildad konditor och kock.
Vi jobbade två och två och skulle göra två olika sorters Macarons.
En på färdigt mandelmjöl och en där vi malde mandeln själva. Sedan fick vi smaksätta dem efter eget tycke och smak.
Sandra och jag valde: Citron och lakrits, pistage och choklad.
Sedan var det bara att sätta igång. Tillredningen var inga problem. Det var när det var dags att spritsa ut dom blivande kakorna som det knölade till sig lite. Det var svårare än jag trodde. Dom ska bli platta med en liten "fot". Våra blev toppiga. Hur vi än försökte platta till dem.
Men vi behöver inte deppa över det. T.o.m "fröken" som är proffs misslyckades med sin andra sats.
Våra kakor blev inte vackra men ack så goda.
Lite bilder från dagen.
Köket
Sandra siktar mandelmjöl
Jag river citronsskal till citron/lakrits macarons
Lakritsfyllningen är klar.
NIk-Annika visar hur man hnterar spritsen rätt
Ner med smeten i spritsen
Jag försöker göra som hon sagt men dom blir toppiga!
Lite olika smaksättare vi hade att välja mellan
Så här ska dom se ut
Så här såg våra ut......
Ja, vad ska man säga.... men goda var dom!
I dag på Sandras kalas får vi höra vad hennes födelsedagsgäster tycker om dem.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Skit samma att dom inte var perfekta.. dom var grymt goda ju!



Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback