Jag hade ingen lust.....

...att åka och jobba idag. Men det innebar inte att jag ville tillbringa dagen på akuten!
Jag hade just satt mig ner för att äta frukost när telefonen ringde i morse.
Jag såg att det var mamma. Att hon ringer så pass tidigt kan bara betyda två saker! Antingen är hon dålig eller så har det hänt något med pappa.
Nu var det mamma som var dålig.
Hon hade haft bröstsmärtor hela natten men inte velat ringa mig förrän på morgonen då jag hunnit sova ut! Fast jag sagt att hon måste ringa när det är något.
Det var bara att slänga på sig kläder och ge sig iväg. Jag minns inte om jag borstade tänderna ens
Mamma ville inte till sjukhus så hon ringde sin doktor och fick komma till vårdcentralen och ta ett EKG. De skulle ta henne direkt vid nio.
Medan vi väntade på att klockan skulle bli nio fick jag ringa runt och försöka få tag på någon som kunde stoppa hemskickningen av pappa. Han brukar komma hem vid 10-tiden när hans vistelse på Ärlinghem är slut. Till slut fick jag tag på rätt person och hon lovade att ordna det.
Jag skjutsade mamma till Vårdcentralen och vi var där strax före nio. Närmare halv tio fick hon komma in. Då fungerade inte EKG apparaten! Jag vet faktiskt inte om dom fick igång den men hur som helst ville dom att hon skulle åka in till Danderyd direkt då hjärtat var ansträngt. Dom skulle bara skriva en remiss. Det tog ytterligare nästan en halvtimma innan dom skrivit den och vi kunde åka. Ambulans var det inte tal om. Jag fick skjutsa in henne.
På akuten var det ny nummerlapp och ny väntan i entrén. Efter inskrivning fick vi gå in på akuten där nästa kö väntade innan hon fick en brits och ett väntbås. Efter ett tag kom en sköterska och tog EKG, Blodtryck och puls. Ny väntan på doktorn. Nu började jag bli hungrig. Jag hade inte ätit någon frukost. Doktorn kom så småningom. Han ville lägga in mamma, men först skulle prover tas. Nu var vi så hungriga att jag åkte upp till Pressbyrån i entréhallen och köpte en Sandwish och juice. När proverna tagits fick mamma äta lite också. Sedan fortsatte väntan. När min parkeringstid började gå ut lämnade jag mamma och åkte hem. Konstigt att man bara kunde betala parkeringen till en max-tid. Min gick ut 14,39. Med tanke på hur många timmar man kan bli sittande på en akutmottagning. Något annat som slog förvånade mig var hur många relativt unga personer det var som kom in med bröstsmärtor. Mammas väntbås låg alldeles intill "incheckningsdisken" så man hörde ju vad dom sökte för.
Är det ett tidens tecken att så unga människor drabbas av hjärtproblem?
Jag åkte hem till mamma och hämtade handlingar som jag måste ta itu med. Ett möte som mamma skulle ha i morgon bl.a. Jag hämtade också Pappas mediciner. Sen tog jag en sväng till Coop och handlade lite frukt, en chokladkaka och kvällstidning. Därefter åkte jag till Ärlinghem och pappa. Han satt i dörren till sitt rum och var vid gott mod. Jag berättade för honom vad som hänt och då tog han min hand och såg lite ledsen ut. Jag förklarade att det var ok med mamma och att hon förmodligen kommer hem i morgon eller övermorgon.
Vi gick och lämnade hans apodos till en av sköteskorna och sedan krmades vi lite innan jag åkte hem.
Väl hemma blev jag otroligt trött. Det blir en slags nervpress som suger musten ur en när sånt här händer.
Nyss ringde mamma och hon mådde ganska bra men var trött. Nya blodprover skulle tas kl. 19.
I morgon ska jag inte tänka att jag inte har lust att åka och jobba!
En trött och medtagen mamma.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kram!



Hoppas nu att mormor piggar på sig!



Kram igen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback