Barcelona....del 2

Efter frukost dag två tänkte vi testa att bada i havet. Barcelona har sandstränder på gångavstånd. Det var en bit att gå.
På vägen dit passerade vi denna enorma hummer (eller vad det är)


Det blåste rätt kraftigt och gick stora vågor. Vattnet var kallt och vi bestämde oss för att skippa badandet. Vi doppade bara fötterna innan vi gick därifrån.
Vi tog bussen till Placa de Catalunya och varuhuset El Corte Inglés.
Vi åkte upp till översta våningen där man har en otrolig utsikt över torget och stora delar av Barcelona.
Här drack vi kaffe och åt äppelkaka.
Stefan köpte ett par nya shorts.
På väg tillbaka till hotellet passerade vi en grupp turister som stod och tittade på en av alla dessa mänskliga "statyer" som håller till på La Rambla. Plötsligt såg jag hur en man står och försöker hjälpa en annan att ta bort något från axeln. Jag reagerade direkt. Det är ju detta man blivit varnad för så många gånger. Jag stannade upp och stod ca 50 cm ifrån dom och tittar. Samtidigt som den "hjälpande" mannen försöker ta bort smutsen från axeln smyger en kvinna upp tätt bakom ryggen på den nedsmutsade mannen. Jag tittar intensivt på dem och ropar Watch out.  Han som "hjälper" till säger något till kvinnan och dom går raskt åt varsit håll. De ser ut som om dom sprutat vatten på axeln för att lura turisten. Jag tror jag blev lite chockad. Självklart skulle vi ha sagt till turisten och hört hur det gick men vi gick vidare och ett bra tag gick ficktjuven på andra sidan gatan åt samma håll som oss innan han vek in i en sidogränd. Lite läskigt var det.
Vi tog en snabb kaffe med god Donut på rummet. (Tack Eskil för tipset att köpa en liten perculator till resor. Oj vad den är berest vid det här laget).
Sedan tog vi oss till Katedralen. Utanför såg vi ett brudpar som jag tyckte pratade skånska. Intill Katedralen låg ett hus där dom hade nedanstående blomarrangemang. Det var någon återkommande festival som jag inte vet vad det handlade om. Alla broshyrer som låg där var på spanska. Hur som helst var det ett ägg som balanserade uppe på vattenstrålen. Det dansande ägget. Ett liknande arrangemang fanns också inne i trädgården i katedralen.

Vi gick in och tittade i den mäktiga katedralen.
Kostfullt tak.
Vi tog hissen upp på taket och tittade på utsikten.
Efter det gick vi in på Dalimuseet. Men vi gick bara in i butiken där denna glasdörr med Dalimustasch fanns.
Till lunch åt vi lite tapas innan vi gick vidare till Picassomuseet. På ditvägen passerade vi detta moderna konstverk.
Picassomuseet var intressant. Kul att se hur hans stil utvecklades under hans livstid.
Där fick man inte fotografera.
Efter lite vila på rummet gick vi ner till restaurangen som låg i samma hus som hotellet.
Det var ljummet i luften och vi satt ute.
Vi åt en god köttbit med teryakisås.
Vid bordet bredvid oss satt en mor och dotter från Sverige. Dotter som var väldigt högljudd underhöll alla på restaurangen i sina försök att dricka mamma full. Hon lyckades rätt bra. Det var på vingliga ben dom gick därifrån.
Vi nöjde oss med ett glas öl och Irish coffeé.
Sen stöp vi i säng. Trötta efter en intensiv dag. Jag hade lite svårt att somna. Jag låg och tänkte på ficktjuvarna och funderade över hur det gått för offret.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kul att läsa om er resa!



Puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback