Tisdag 10 juli

Vår andra riktiga semesterdag. Omväxlande regn och sol även idag.
Vi tog det rätt lugnt på förmiddagen och åkte bara och handlade till kvällens grillning.
Ungefär halvfem satte jag fart med förberedelserna inför middagen.
Kvällens meny:
Förrätt:
Äpple & matjesröra i glas
6 port
4 matjesfiléer (jag hade bara två)
1 rödlök
½ rött äpple (skalat och urkärnat)
1 kokt kallt ägg
3 msk majonnäs
3/4 dl creme fraiche
2 msk grovkorning senap (typ skånsk)
3 msk finhackad dill
1 msk finhackad ättiksgurka
Skär alla ingredienser i små tärningar.
Blanda Creme fraiche, majonnäs, senap, dill och gurka.
Vänd ner övriga ingredienser
Fördela röran i små glas, typ lite större snaps eller shotsglas.
Garnera med en dillkvist.
 
Huvudrätt:
"Mixed grill"  Fylld kycklingfile, Lammkorv, fläskfilé
Potatisklyftor
Tzatziki
Grill bearnaise
Sallad
 
Fylld kycklingfilé

1 pkt kycklingfilé i tunna skivor
1 burk pesto (eller egengjord)
 8 skivor Parmaskinka
Salt, peppar
 
Salta och peppra filéerna
bred ett lager pesto på varje skiva.
Vik dem på mitten.
Dela Parmaskinkan på längden.
Linda den ena halvan av skinkan runt kycklingen och fäst eventuellt med tandpetare så att det håller ihop.
Grilla. Pensla med med god glaze under grillningen.
 
Dessert:
Vaniljglass
Hallon/saltlakritsglass
Färska blåbär och hallon
 
Klockan sex kom våra gäster och vi började med förrätten. När det var dags att grilla öppnade himlen sig och regnet vräkte ner. Tur att vi har markis att veva ut och som Stefan kund stå under när han grillade.
Det blev gott och mycket trevligt.
Kul att änligen få till en tid då alla kunde ses. 
När gästerna gått runt hav tolv. Tog jag mig an disken. Fyllde maskinen och diskade resten som inte fick plats.
Medan jag gjorde det fick jag så ont i magen. Min mage gillade inte att äta kryddstark mat två dagar i rad. Jag vet ju det men det är ju så gott. Natten blev inte så kul. Det sved duktigt i mina tarmar.
 
Den här fina lilla buketten fick vi av våra gäster. Vi fick också några flaskor gott vin.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback