Mio och Baconbiffar

I dag har vi mest tagit det lugnt.
Vi tog en tur Mio möbler och tittade på e fotölj till mamma.
Sedan åkte vi till Rusta och köpte ett skoställ innan vi åkte hem igen. Eftermiddagen har varit slö och skön.
Jag har sovit en stund då jag sov dåligt i natt. Min hals bråkade med mig och jag har svalt och svalt. Varje gång jag slumrade till vaknade jag av att jag måste svälja. Jag har varit uppe ett antal gånger under natten. Druckit, tagit ut bettskenan och tagit en halstablett.
Just nu känns det ganska okej i halsen. Hoppas att det håller i sig till natten.
Till middag åt vi Baconbiffar i senapssås.
Ett recept jag hittade i Allas.
Baconbiffar isenapssås
3/4 dl ströbröd
1½ dl mjölk
500 g blandfärs
1 ägg
1½ dl hackad persilja (blad)
4 raka sardeller mosade
1 tsk salt
peppar
1 pkt bacon
smör till stekning
Sås
3 dl mellangrädde
1 msk svensk senap
1 msk fransk senap
2 tsk kalvfond
½ dl vatten
salt, peppar
Jag lade till 1 tsk kantarellfond då jag tyckte att jag ville ha lite mer smak.
Blanda mjölk och ströbröd. Låt svälla 10 min
Tillsätt köttfärs, Persilja, ägg, sardeller, salt och peppar.
Rör till en slät smet.
Forma 8 st biffar.
Lägg en baconskiva runt varje biff och fäst med tandpetare.
Stek biffarna i smör i en stekpanna till dom får fin färg.
Lägg över i ugnsfast form.
Häll grädde, senap, kalvfond, (kantarellfond) och vatten i stekpannan. Koka någon minut och smaka av med salt och peppar. Häll såsen över biffarna och sätt in i ugn. 225 grader i ca 10-15 min.
Servera med potatis och sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback