Så är vi hemma igen....

...efter vår lilla tripp till Kalmar och Skåne.
I måndags morse kl. 06,00 satte vi oss i bilen och påbörjade färden ner till Kalmar.
Vi stannade bara till och tog en fika ur medhavd matsäck samt gjorde ett toabesök och var framme i Kalmar runt 11.
Mamma som flög ner kvällen innan var alltså redan på plats.
Tisdag morgon packade mamma, Inger, Stefa och jag in oss i vår bil och åkte mot Skåne.
Vi tog vägen via Växjö där vi besökte Huseby Bruk.
Där strövade vi runt i någon timma. Vi åt räkmacka till lunch och mamma blev kär i en docka som hon bara måste köpa.
Lilla Ebba-Lotta som dockan senare på kvällen döptes till, måste också sitta bältad i bilen.
Oj vad kul vi hade med den dockan resten av dagarna. Hade folk hört oss skulle vi ha spärrats in någonstans.
Kaffe och macka på Huseby
Därefter åkte vi vidare mot Brösarp där vi bokat rum på Talldungens B & B. Vi var lite tidiga då incheckning inte var förrän 17,00 så vi tänkte att vi skulle åka en tur med ångloket mellan Brösarp och S:t Olof. Men det visade sig att sista avgång var 15,25 och vi var för sen. I stället åkte vi till Ravlunda kyrka och tittade på Fritiof Nilsson Piratens och Olle Adolphssons gravar.
Vi fick sitta 25 min och vänta i trädgården också innan det var dags att check in.
När vi fått våra rum åkte vi in till Brösarp och köpte pizzor som vi tog med tillbaka och åt i trädgården. Det var en härlig kväll och vi kunde sitta ute nästan till 20.
Det lilla takfönstret till vänster satt i vårt rum.
Vårt rum.
Skiftbyte i Bregottfabriken? Korna gick på en kulle utanför Talldungen.
Det visade sig att Talldungens övertagits bara en månad tidigare av två par från Uppsala. Mor och dotter med respektive. De hade förverkligat en sån dröm som jag haft. Häftigt.
Efter den härliga frukosten nästa morgon åkte vi till Glimmingehus där vi deltog i en guidad tur. Stefan och jag som varit med om det tidigare blev lite besvikna. Förra gången hade vi en mycket mer inspirerande guide som verkligen kunde berätta om livet på borgen.
Stefan har hamnat i stupstocken.
Det var lite jobbigt för mamma att gå i alla trappor men det gick ganska bra ändå.
Nästa stopp blev Simrishamn. Där tog vi en fika innan vi såg oss om lite grann. Tyvärr var inte vädret med oss regnet hängde i luften hela tiden. Vi besökte Medelhavsträdgården där jag köpte två tofsar.
Mitt kaffe jag drack i Simrishamn. Ett hjärta som blev till en....
Vitlök!
Tofsarna jag köpte. Vet inte vad jag ska ha dom till men jag gillade färgen.
Vi åkte vidare mot Brantevik där vi hade tänkt äta nere vid hamnen, men det kändes inte så lockande med tanke på vädret så vi åkte vidare till Skillinge där vi åt lunch på Hamnkrogen.
Därefter åkte vidare till Kåseberga och Ale stenar. Jag trodde att det gick att ta sig in till stensättningen från baksidan där det inte är så brant backe. Men det gick inte. Mamma hade aldrig klarat den branta stigen upp så vi tog bara en runda ner till hamnen.
På kvällen åt vi middag på Brösarps Gästgiveri.
Jag passade på att prova på Äkta skånsk Äggakaka med Fläsk och lingon. De andra åt lamm.
Lite kändisspotting blev det. Björn Ranelid satt på Gästgiveriets uteservering när vi gick in på restaurangen.
Skånsk Äggakaka med knaperstekt fläsk och lingonsylt.
De andra åt dessert men jag orkade ingen då äggakakan var så mäktig