Livrustkammaren och Saltis....

I går morse sov vi ganska länge. B-M och B sov i våra sängar och vi sov i bäddsoffan.
Alla som sover i våra sängar med Tempurmadrasser säger att dom sover så gott och länge.
Efter frukosten som vi fick äta inne pga att det var så kallt ute. bara +14-15, packade vi in oss i bilarna.
Vi åkte till Barkarby där vi parkerade en av bilarna innan vi åkte in till stan och Stockholms slott. Bosse ville gå på Livrustkammaren. Vi hade ju planerat det förra året men då blev han sjuk. Nu kom vi äntligen iväg.
Vi parkerade på Riddarholmen och gick sedan upp mot slottet.
Precis när vi kom dit skulle det bli vaktombyte och vi stannade och tittade på det.
Jag är född i Stockholm och har bott i närområdet i hela mitt liv, men det här var nog första gången jag såg detta.
Det var mycket turister där.
När paraden passerat tog vi oss ner till Livrustkammaren.
Det är ganska kul att gå och se på alla vagnar, rustningar och kläder. B-M tyckte nog inte att det var lika kul.
Samtidigt som vi gick där kom en familj med tre pojkar i åldrarna 8-12 någonting. Dom bar på ett skrin och jag blev så nyfiken så jag frågade vad det var. Mamman berättade att barnen skulle leta efter möss. Till de montrar där det satt en mus fanns det i skrinet ett kort som berättade lite om kungen och det som fanns i montern sedan fick barnen en fråga eller uppgift. Exempelvis: ta fram den summa pengar ur skrinet som kungen betalade för hästen. Jättekul idé. Ett kul sätt att lära sig sin historia också. Pappan i familjen var verkligen engagerad och fick med sig sina pojkar i uppgifterna.
Här har jag smygfotat pojkarna med skrinet. Man ser också den lilla musen till höger på golvet i montern.
När vi kände oss klara med Livrustkammaren var det dags för lunch. Vi åt pizza på en restaurang på vägen tillbaka mot Riddarholmen och bilen. Restaurangen låg mitt emot Christina Schollins änglabod. Den ska läggas ner och hon hade utförsäljning. Vi slank in och tittade lite snabbt. På disken stod en skylt med texten att hon kl. 18 skulle berätta en hemlighet. Stefan frågade om hon inte kunde avslöja den redan nu. Jo om du sätter dig i salongen och väntar 15 min ska jag avslöja den sade hon. Men det hade vi inte tid att vänta på. Det fick förbli en hemlighet för oss.
Efter lunchen tog vi vår bil tillbaka till Barkarby för att hämta B-M & Bosses bil. Dom skulle sedan åka via Enköping hem till Mjölby igen. Innan vi skiljdes åt gick vi in på inredningsbutiken Chilli. Där stötte jag på min kusin Karin. Det var länge sedan vi sågs senast. Det var på min moster/hennes mamma Ingeborgs begravning 2003. Trots att vi inte bor så långt ifrån varandra så ses vi inte speciellt ofta alltså.
B-M och Bosse påbörjade resan hem och Stefan och jag gick in på Electrolux Home och reklamerade en pryl till våra garderober.
Därefter åkte vi tillbaka in mot stan och ut till Saltsjöbaden och Eva och Thordan.
Där bjöds vi på god grillad mat och trevligt sällskap.
Efter ett par timmar tog vi med oss mamma, som varit där sedan i torsdags, hem.
Vi var trötta och lite frusna då det blåste kyliga vindar när vi satt ute och åt.
Vi lämnade av mamma hemma hos henne och åkte sedan hem och tog det lugnt resten av kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback