Tyngden har lättat...

...lite grann från mina axlar. Mamma har flyttats till Furuhöjdens rehabiliteringshem i Täby. Där kommer hon att få vara någon vecka. I dag tog vi med pappa och åkte och hälsade på henne. Det var bra för pappa att få se att det inte var någon större fara med henne.
Jag var lite orolig för hur han skulle vara när vi kom och hämtade honom. Men det hade jag inte behövt vara. Han satt och tittade på TV och blev glad när vi kom.
Jag satte på honom ytterkläder och sedan åkte vi.
När vi kom fram till Furuhöjden var Eva, Thord och lilla Elvira redan där.
Pappa började gråta när han fick se mamma. När dom fått kramas och pussats så gott det nu gick så blev han lugn. Efter en liten stund åkte vi upp en våning och åt lunch i den lilla fina matsalen. Jättegod gryta med potatis och sallad. Till kaffet blev det en plommonkaka. All mat tillagas i Furuhöjdens eget kök. Så skulle det vara på alla äldreboenden. Det var så mycket personal som hjälpte till att servera. Jättetrevliga var dom också.
Tänk om pappa hade fått komma hit efter sin stroke i stället för till det deprimerande Löwet.

Jag har lånat några bilder från deras hemsida.

Matsalen med en gigantisk kristallkrona i taket. Här äter patienter och anställda tillsammans.


Maten lagas i deras eget kök.


Så här ser mammas rum ut.

Efter ett par timmar var det dags att lämna mamma och åka tillbaka hem. Pappa grät lite när han sade adjö till mamma. Mamma sa åt honom att Emmy kommer till honom på onsdag, och där föll ytterligare en sten från mitt hjärta. Jag har varit bekymrad över att vi inte kommer att ha tid att besöka honom under veckan. Jag bad Eva åka med oss och lämna av pappa då jag var orolig för att han skulle bli ledsen.
Men det gick bra. Vi hjälpte honom av med ytterkläderna pussade och kramade honom och sa adjö. Sedan gick vi och meddelade personalen att han var tillbaka igen. Vi pratade lite om hur det blir när pappas ordinarie period på växelboende är över. Hon sa att dom skulle försöka hitta ett annat rum för de farbröder som brukar bo i rummet när pappa inte är där. Nu vet jag att hon inte har så mycket att säga till om, men jag vill gärna tro att det kommer att gå bra.

Därefter åkte vi för att gratulera Mathilda som fyller hela 10 år på onsdag, men firades av släkten i dag.
Vi bjöds på kaffe och gott bröd. Trevligt umgänge och prat.

Här har jag lånat några bilder från Sandra:

Fin tårta som jag dock inte smakade på, mer än en liten ros.


En jättefin bild på käraste svärdotter Sandra och farmors lille söting Max som var alldeles nyvaken.


Max har hittat Mathildas skor. Skorna har tidigare tillhört hans mamma.
Fast Max sa att det var pappas!

Resten av kvällen har gått åt till strykning för min del. Inredning av garderober för Stefans del.
Nu är jag supertrött och sängen ropar. Tidigt i morgon kommer hantverkarna igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback