Majssoppa

Härom dagen fick jag tidningen Hälsa. Där hittade jag ett recept på Majssoppa.
Det såg så gott ut och eftersom jag hade en påse majs i frysen ville jag prova den.
Det blev faktiskt riktigt gott.
Jag hade ingen creme fraiche hemma så jag tog naturell yoghurt som jag lät rinna av lite. Sedan rörde jag ner lite majonnäs i den. Min sambal oelek hade torkat i burken så jag blandade i lite grov chilipeppar och pyttelite cayennepeppar för att få den heta såsen lite stark.
Till 4 personer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor (missade jag)
1 msk olja
½ kilo majskorn
1 buljongtärning (jag tog grönssaks)
7 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
Het sås
1½ dl. lätt creme fraiche
1 msk sambal oelek
örtsalt
Hacka löken och fräs den i olja tills den blir genomskinlig
Häll ner majsen och låt den fräsa med en minut
Tillsätt buljongtärning och vatten
Låt puttra i 10 min
Mixa soppan ganska slät. Häll i grädden och koka upp igen
Strö lite hackad persilja över vid servering
Rör ihop såsen och servera till
Soppan blev god och lite söt i den version jag gjorde den. Nästa gång ska jag komma ihåg vitlöken också. Förmodligen blir det en helt annan smakbrytning då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback