Kerstins födelsedag........

På onsdagsförmiddagen efter frukosten satte vi fart och gjorde marängtårtor.
Det var mest jag som gjorde dem, medan en nervös Kerstin for runt och petade i allt annat.
Hon har lite svårt att delegera ut arbetet och lita på att det blir gjort. Lite vimsig har hon allt blivit men är man 81 så är det inte så konstigt.
Jag fick i alla fall nästan fria händer och fixade tårta och dukade fram tallrikar, bestick och glas till smörgåstårtan som grannen hade gjort.
Vid ett var vi klara. Klockan två skulle gästerna komma. En timma att fixa till oss själva alltså. Då dyker de första gästerna upp 13,20. Det är verkligen inte ok. Kerstin som redan var stressad blev ännu mera stressad och dessutom arg.
Klockan två droppade resten av gästerna in.
Stefans tre kusiner med män. Iffes bror och svägeska. Kerstins kusins man som blev änkling för några år sedan kom med sin nya fru. Sist kom grannfamiljen med smörgåstårta.
Vi åt och drack och hade trevligt. Plötsligt ropade en av Stefans kusiner att Kerstin hade telefon. Hon skulle resa sig från sin stol, en plaststol och sköt den bakåt. Då vek sig ena benet på stolen och hon föll baklänges. Fick tag i min stols ryggstöd och drog mig med sig i fallet. Jag satt i en ganska tung trästol men jag föll ändå hanslöst bakåt. Det måste ha sett fruktansvärt roligt ut. Jag fattade ingenting och han inte parera fallet. Min stol hamnade delvis över Kerstins bröstkorg. Som tur var klarade vi oss i stort sett oskadda. Kerstin fick några blåmärken på bröstet. Jag var lite rädd att hon skadat revbenen men det tog i mjukdelarna och hon kommer att vara blå några dagar. Jag klarade mig helt.
Vid sjutiden när alla gäster åkt städade vi och diskade undan allt innan vi satte oss i uterummet och bara pratade.
Kerstins födelsedagar är de enda dagar då vi träffar resten av släkten på den sidan. När Kerstin och Iffe är borta kommer förmodligen kontakten att så gott som upphöra. Lite tråkigt men så är det tyvärr.
På torsdagen hade Iffe besiktningstid för bilen i Åtvidaberg. Besiktningen gick bra sånär som på en lampa som stod fel i fram, men den lyckades Stefan fixa till.
När vi kom tillbaka till stugan åt vi lite rester av smörgåstårtan innan vi påbörjade resan hem igen. Vi var hemma vid femtiden.
Skönt att komma hem till sitt eget.
Marängtårtan jag gjorde blev riktigt smarrig.
Ett fint dragspel som den avlidne kusinens man hade med sig och spelade på.
Födelsedagsbarnet själv innan vurpan med stolen.
Iffe som trots sin höga ålder oftast orkar busa längre än ungarna.
Iffe och Kerstin har varit ställföreträdande föräldrar/svärföräldrar/farföräldrar för vår familj då vi kommit bättre överens med dem än med Stefans mamma.
Övriga gäster är inte tillfrågade och därför lägger jag inte in bilder på dem.
På Bilprovningen i Åtvidaberg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback