Cypern

Som sagt, vi har varit på vår årliga höstresa och i år blev det Cypern igen.

Måndag 1 september bar det av.

Vi träffade familjen Åström på Arlanda. Dom hade redan checkat in när vi kom.
Vår incheckning gick snabbt och smidigt och vi kunde gå och växla lite pengar innan vi gick genom säkerhetskontrollen och in i transithallen.

Där började vi med en fika. Sedan delade vi på oss och Stefan och jag gick för att kolla på en liten dator.
Det blev en Samsung N220

Sen var det dags att gå ombord.

Som vanligt hade vi beställt sittplats med extra benutrymme. Det kostar lite men det är det verkligen värt.

Resan gick väldigt fort och smidigt. Framme på Cypern upptäckte vi att dom öppnat en ny modern ankomsthall. Inga bussar längre.
Vi fick vänta ganska länge på bagaget och vi var inte direkt klädda för värmen. Jag passade på att skala av lite kläder när jag var på toan.
Efter 45 min i buss var vi framme på hotellet. Allt var sig likt från 2008 då vi var där senast.
Vi fick våra rum och blev fruktansvärt besvikna då det visade sig att vi skulle bo på den del av området som ligger alldeles intill ett hotell där ljudnivån på kvällsunderhållningen är fruktansvärt hög. Sist vi bodde där var det som om artisterna stod i vårt rum och skrek. Då fick vi byta rum efter 1 vecka.
Nu hamnade vi inte riktigt lika nära men alldeles för nära.
Vi installerade oss på rummen och drack lite kaffe innan vi gick för att ta ett första dopp. Det var ljuvligt varmt och skönt i luften och vattnet i poolen var ljummet.

På kvällen blev det middag på La Tasca i 27 graders värme. Jag åt jättegoda revbensspjäll med coleslow och pommes. Till det en KEO det inhemska goda ölet.

Melker spexar vid middagen.

Vi lade oss tidigt efter en lång dag.

Nästa dag blev det lång frukost på balkongen. Stefan gick och köpte färskt bröd. Vi tog god tid på oss och läste och bara njöt.

Sen blev det poolen. Mathilda var så tuff och provade på att dyka med tub i poolen. Det var riktigt modigt av henne.

Melker var som en fisk i vattnet. Här behövdes inga armpuffar längre.

Vi var med på vattengympan innan det var dags för lunch på La Tasca. Sedan blev det mera bad och mera sol. Vi var noga med smörja oss ordentligt. Solfaktor 30 hela tiden.

På kvällen åt vi Cypriotisk buffé på La Tasca och sedan följde vi med och tittade på när barnen dansade på minidiscot.

Barnen klättrar i trädet utanför våra rum. Runt omkring cirklade en massa fladdermöss.

Full fart på dansgolvet.

Så fortsatte dagarna den första veckan med i stort sett samma rutiner. Bad, sol och lunch på La Tasca.

Stefan och jag tog en morgonpromenad som alltid när vi är på Cypern. Vi har badkläder under shortsen och går och lämnar våra handdukar på en solstol vid träningspoolen. Sedan går vi längs strandpromenaden bort till Adams beach där vi vänder och går tillbaka samma väg med en liten extra sväng förbi minimarket där vi köper färskt bröd. Sedan går vi tillbaka till poolen och simmar 200 m. Därefter går vi hem till rummet och fixar frukost som vi äter på balkongen.

Redan dag tre var jag myggbiten på benen. Stora röda kliande blaffor. Hemma blir jag nästan aldrig myggbiten och blir jag det så blir det nästan inga märken alls.
Då låg jag ändå i myggtält på nätterna. Men det var väl när vi satt ute.

Min egen kudde också såklart.