Sillsallad och Lingonsill

På kvällen efter jobbet den 21 skar Stefan och jag till ingredienserna till sillsalladen. Ett måste på mitt julbord. Tidigare har det varit mamma och pappa som gjort den. Sedan pappa blev sjuk har jag gjort den.


Ingredienser

4 sillfiléer

8 kokta potatisar

8 rödbetor

1 saltgurka

2 äpplen

1 gul lök

Rödbetsspad

Lite vitpeppar

Allt skärs i små bitar

Blandas i en bunke och rödbetsspadet blandas ner tills det blir fin färg på salladen.

Vid servering blandar jag i lite vispad grädde och garnerar med hackade rödbetor och hackat hårdkokt ägg (ägget missade jag dock i år).

Jag passade också på att lägga in lingonsill efter ett recept jag hittade på www.ica.se

Ingredienser

Gör så här

1. Koka upp socker, vatten, ättiksprit, pepparkorn och honung. Skala och skär morot och lök i skivor.
2. Lägg lingon, lagerblad och det skivade i lagen. Låt kallna.
3. Skär sillen i sneda bitar. Varva sill och lag i en burk. Låt stå i kylskåpet minst 1 dygn före servering.

Den blev jättegod


Jag lade även in "vanlig" sill


 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback