Helgen som gått...

I fredags efter jobbet åkte jag hem till Mamma och Pappa dit systra mi Eva också skulle komma. Först fikade vi innan jag monterade ner en plafond i hallen och satte upp en ny. Den gamla flyttade jag in i "Ingers" rum. Så blev det äntligen som Mamma hade tänkt sig.
Jag satte även upp väggplafonden i hallen. Nytt glas fick vi utan problem från Bauhaus. Den här gången höll det.
Sedan gjorde jag en äppelpaj. Samma som jag gjorde och bjöd arbetskamraterna på.
Efter ett tag kom Eva och vi inledde kvällen med ett glas vin var.
Vi satt och pratade gamla minnen från tiden då vi flyttade hit och vår barndoms-& tonårstid. Vi kunde konstatera att vi haft en mycket fin uppväxt.
Eva och jag lagade sedan middag. Det blev samma som Stefan och jag åt förra helgen. Mamma och Eva tyckte att det lät så gott. Och eftersom jag också tyckte att det var gott så var det ok för mig att äta det igen. Fläskfilé med rödvinssky, klyftpotatis, persiljesmör och sallad. Eftersom jag skulle köra bil om några timmar drack jag bara lite vin.
Till efterrätt äppelpajen och vaniljvisp. Alla tyckte att det var gott. Pappa åt jättemycket och satt länge och bara plockade i sig från resterna medan vi pratade vidare om gamla minnen.
Runt halv tio följde Mamma och Eva mig till bilen och jag åkte hem. Eva skulle sova kvar.
Strax efter att jag kommit hem kom även Stefan hem från sin resa till Tyskland.

I går var det strålande vackert sommarväder. Vi tog det ganska lugnt på förmiddagen. Sedan åkte vi och handlade till middagen då Sandra, Micke och barnen skulle komma. Mathilda hade önskat pizza. Vi stannade till hos Mamma och Pappa för att hämta upp mina glasögon och mobilen som jag glömt kvällen innan. Samtidigt som vi åkte åkte också Eva hem.
Väl hemma igen gjorde jag en pizzadeg och ytterligare en äppel/nektarinpaj. Oj, oj tre pajer på en vecka.
Mathilda kom lite före resten av familjen så hon hjälpte mig att kavla ut barnpizzan och att lägga på det som dom ville ha. Tomatsås, ost, färska champinjoner och skinka. Hon till och med rev osten som vi använde. Sedan gjorde jag vuxenpizzan med samma pålägg + några kantareller, gul lök och bananer.
Gott blev det. Efteråt blev paj med vaniljglass.
Barnen var trötta och familjen gick hem ganska tidigt. Stefan och jag tittade på några program som vi spelat in.

I morse larmade mobilen 07,30. Då hade Stefan redan gått upp. Han låg i badet när jag kom upp. Strax efter 10 kom Melker och Sandra och hämtade mig. Vi gick ut i skogen på andra sidan vägen. Dom skulle lägga ut en multicache och vi letade efter ett bra ställe. Vi hittade ett perfekt gömställe där Sandra ställde den välfyllda plastlådan. Den får ju inte synas om någon passerar den.
När det var fixat gick vi hem till dom och Sandra lade in den på cachesidan. Ska bli kul att se när förste cacharen hittar den.
Sandra fixade en termos fika och sedan satte vi oss alla ibilen och åkte mot Rosersbergs slott där dom visste att det låg cachar utlagda. Micke och Sandra har verkligen blivit bitna av den här hobbyn. Barnen är inte lika intresserade och ledsnade ganska snabbt. Micke letade efter en cache vid buddist templet men gick bet.
Därefter åkte vi till slottet och nu fick jag leta själv. Efter att fått hjälp med hur man läser av GPS:n så var det en ganska lätt match att hitta gömman.
Efter fikapaus nere vid gästbryggan skulle vi ta en till men då ville inte barnen vara med längre. Micke fick ta den själv och vi andra tog oss mot parkeringen igen. Det var en bra bit att traska genom skogen. När Micke hann ifatt oss igen gav Sandra och jag oss på en cache som skulle ligga en bit upp i skogen. Det var svårt att ta sig fram och GPS:en skickade oss fram och tillbaka 11 m åt ena hållet och plötsligt 6 m tillbaka osv.osv. Vi gick bet.
Det är kul att följa med och leta och även om vi gick bet på två av fyra så fick vi en härlig promenad.

När jag kom hem var Stefan hemma igen. Han hade varit och hjälpt Sandra och Nicklas. Jag åt sen lunch och Stefan stack in till stan för att vara med på ett planeringsmöte inför Etiopienresan han ska göra senare i höst. Jag stack ut till Sandra och Nicklas för att se hur deras "nya" kök blir. Jag hann med att leka lite med Max innan jag vände hemåt igen.
Nu väntar jag på att Stefan ska komma tillbaka.
I morgon bitti blir det tidig uppgång. Vi ska köra ut Cypernresenärerna till Arlanda. Jag kommer att gråta när vi släpper av dom och inte får åka med själva.


Mamma och Pappa väntar på att Eva ska komma.


Melker fäktas med buskarna medan Sandra gömmer cachen.

Här någonstans finns gömman.

Här är lådan som jag hittade. Barnen får ta varsin grej och lägga dit nya.

Rosersbergs slott från parksidan.

En jätte"stubbe" där myrorna höll på att bygga bo. Vi stod länge och tittade på hur myrorna släpade upp långa strån från marken och upp till halva stubben. Imponerande hur långa strån dom klarar av att bära.

Picknick på gästbryggan

Mathilda kikar in imin kamera och tryckr av.

Max i sin lilla stol. Han tyckte att taklampan var jätteskojig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback