Bananflugans skräck.

Jag har lyckats med att få bort så gott som alla bananflugor i fikarummet på jobbet.

I fredags morse hade vi massor av flugor. Så fort man kom in i rummet och gick fram till diskbänken flög det upp en hel svärm flugor,

Jag goglade lite på bananflugor och hittade ett tips på

Wikipedia:

Den som önskar bli av med dem i bostaden eller liknande kan med fördel blanda till ett glas med en del vatten, en del diskmedel, en del vinäger och två delar honung. Flugorna dras till blandningen och drunknar i den.

Vinäger och honung har vi inte på jobbet men jag blandade vatten och apelsinsaft. Sedan tog jag en senapsflaska och vände upp och ner. Oftast kommer det ju några droppar vätska innan själva senapen kommer. Kan tänka mig att det är lite vinäger bl.a. i den vätskan.

Jag ställde glaset med blandningen på diskbänken och gick ut. Efter en kvart gick jag och tittade om det hänt något. Det hade det. Redan hade ett par flugor drunknat i blandningen.

Glaset fick stå över helgen och nu är det säkert 100 flugor som flyter runt i glaset.

Samtidigt som jag gjorde blandningen lade jag in all frukt i kylskåpet och sköljde ur alla kaffemuggar som killarna lämnat på sina platser. Här diskas det inte i onödan och vi har märkt att dom som använder socker i kaffet och lämnar muggarna med lite kvar på botten får påhälsning av flugorna.

Nu är det i stort sätt flugfritt i vårt fikarum. Så skönt.



 
Dom mörka prickarna är drunknade bananflugor. Må dom vila i frid...hehehe sörjda av ingen!


Kommentarer
Postat av: Mimmi

ja vad skall man göra för att vuxna män skall ta hand om sitt i jobbets fika rum.

Igentligen skall man fråga dem som lämnar sina koppar.....osv....

Men skönt om ni slipper bananflugor tycker alltid de kommer så där i skiftet sommar/höst!

2009-09-10 @ 10:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback