Barnvakt - julpyssel

I går var jag barnvakt till Max. Det gick ganska bra i alla fall till en början.
Vi lekte och han brydde sig inte om att mamma gick. Efter någon timme började han bli trött och jag gav honom lite gröt. Vi lekte en stund till innan jag gjorde honom i ordning för sängen. Trodde jag ja! Sist vi var barnvakt somnade han efter en flaska välling men icke nu. Han åt lite välling men ville sedan upp och krypa. Jag gjorde som Sandra sagt att hon brukar göra. Vände honom på rygg igen men se det ville han inte vara med om. Han började gråta. Inte speciellt mycket. Men så började han hosta och all gröt och välling kom upp över honom och över mig. Det var bara att byta pyjamas på lille herrn och jag fick ta på min pyjamasjacka som jag som tur var hade med mig om jag ev. skulle bli kvar över natten.
Efter det satte vi oss i rummet och tittade lite på Doobidoo. Han satt så fint och lugnt i min famn att jag trodde han hade somnat men nej då. Trött var han som bara den. Det fick bli nattning a'la Mamma och Pappa. På med overall ner i vagnen och ut på promenad i mörkret. Kolsvart var det. Jag hade reflexväst och pannlampa. När jag kommit en bit på deras väg hörde jag någon säga hej. En svart skugga stod några meter framför mig. Har ingen aning om vem det var men vi bytte några ord innan han sa att jag skulle vara försiktig när jag gick. Jag gick en liten sväng som Sandra brukar gå. Upp på en mörk, mörk skogsväg. Huvva det skitläskigt. Även om det ligger en del hus intill vägen så är ju skogen på andra sidan och det var riktigt mörkt. Jag gick en liten bit innan jag vände och gick hemåt igen. Innan vi var tillbaka hemma somnade Max. Jag drog in honom i hallen och lät honom somna in ordentligt. När Sandra Å kom strax före 22, för att göra mig sällskap fick hon hjälpa mig att lyfta in honom i sängen.
Sandra och jag satte oss i köket och gjorde julkort. Jag kom på att jag inte hade ätit eller druckit något sedan tvåtiden på eftermiddagen. Det fick bli te och en macka, som jag nästan glömde att äta mitt i pysslandet.
Vi hade precis börjat när Nicklas sms:ade att han var på väg hem. Tidigare än jag trott.
Efter en fika åkte vi hemåt.

Julkorten jag gjorde

I morse sov jag till tio i nio. Skönt. Efter frukosten satte jag upp stjärnor och ljusstakar i alla fönster. Fixade ljusslingor utomhus och hann köra lite tvätt innan det var dags att packa ihop lite pysselgrejor och gå ner till Åströms.
När jag kom hade dom förberett deg till lussebullar. Vi bakade bullar i alla möjlig former.
Sedan gjordes ett pepparkakshus (i byggsats) som barnen dekorerade. Efter det pysslade vi lite. Barnen ledsnade rätt fort och till slut var det bara jag och Sandra som satt med pysslet.

Mathilda bjöd på Modeshow (tävling) med sina dockor och Melker hade show med sina bilar.
Sandra bjöd på kycklinggryta med lök och äpple och till det ris och sallad. Gott.
Sen var det dags för mig att gå hemåt igen.

I morgon är det Rasmus på Luffen på Oscars för Sandra, Mathilda och mig. Vi ska ha en mysig tjejdag med fika ute och titt i NK:s julskyltade fönster.

Adventfixat i köksfönstret.


Lussebullar i alla möjliga former. Dom långa bullarna är fyllda med apelsinblandat smör, efter ett recept Sandra hade hittat.

Pepparkakshuset dekoreras. Melker gjorde ena sidan och Mathilda och hennes kompis gjorde den andra.

Här är tjejernas sida.

Allt pyssel samlat. Melker har gjort en igelkott av ett äpple.

Pepparkaksgubbar gjorda av små, små lerkrukor. Snögubbar av träkulor. Allt från Panduro.
Flätade hjärtan och smällkarameller.

Närstudie av figurerna. Fr.v. Melkers upp och nervända gubbe. Sedan tror jag att det är Sandras gubbe och lite snett bakom står min. Snögubben med öronvärmare gjorde jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback