Helgen är över...

...för denna gång.
En intensiv helg som gick över förväntan bra.
Jag hade sovit uruselt natten mot fredag och var dödstrött när jag gick från jobbet 13,15.
Väl hemma åt jag lite innan jag lade mig på soffan och vilade en stund. Jag hann väl slumra till ca. 20 min innan Stefan kom hem. Vi hann ta en fika innan det var dags att gå ner till familjen för att vara barnvakt. Melker mötte oss studsande upp och ner som en studsboll. På glatt humör. Vi tog en snabb påtår med Sandra innan det var dags för henne att åka. Under fikat gick munnen i ett på Melker. Så fort Mathilda sa något till mig så hördes Melkers:  Mormor, mormor....
Då funderade jag lite på hur det skulle bli men det var ingen fara. Morfar kunde ta över.
Vi åt middag med barnen innan det var dags att bänka sig framför Let's Dance. Mathilda trodde att Carl-Jan skulle åka ut medan vi trodde att det var Elisabets tur att lämna. Melker orkade titta en stund men slocknade sedan i soffan. Stefan bar upp honom i sängen. Mathilda tittade på hela dansomgången innan vi gick upp för att natta henne. I stället för saga fick jag säga en siffra så slog hon upp den sidan i sin nya djurbok. Sedan läste hon texten och jag fick gissa vilket djur hon läste om. Det tyckte hon var kul. Hon somnade sedan lyssnande på Pippi i cd-spelaren.
Stefan och jag tittade färdigt på Let's Dance och kunde konstatera att Mathilda gissade rätt.
När vi lagt oss och jag precis somnat in ropade Melker. När Stefan gick in för att hämta honom blev han jätteledsen och grät efter Mamma. Som tur var lugnade han ner sig och kom till sängen, men vi fick inte ligga nära honom. Det innebar att Stefan och jag skulle dela på en 120 cm säng och det blir alldeles för varmt. Vi brukar ju ha kallt i rummet men det kunde vi ju inte ha eftersom barnen också sov där. Jag valde att lägga mig i Mathildas rum i stället. Jag hade jättesvårt att somna om. Jag vaknade 6,40 och smög upp på toa. Smög så tyst jag kunde upp och ner för trappan och hann precis lägga mig tillrätta när jag hörde att barnen vaknat och frågade vart jag var. Det var bara att gå upp.
Efter frukost packade vi en matsäck och gav oss av mot Stockholm och Tekniska Museet
Väl där visade det sig att dom inte öppnade förrän 30 min senare. Vi beslöt oss för att åka till Kaknästornet för att se om dom öppnat. Det hade dom. Vi åkte upp till Restaurangen där vi kollade på utsikten. Högt upp var det. Det var säker 30 år sedan jag var där senast. Kul men lite läskigt. Det är ju jättehögt.
Strax före 11 åkte vi ner och tog bilen den lilla biten tillbaka till museet som nu öppnat. Vi gick runt där i 4½ timma innan vi vände hemåt strax efter 16 återlämnade vi barnen till deras föräldrar igen. 24 timmar efter att vi tog över dom.
Nu var alla trötta. Föräldrarna var trötta efter en lång dags inventering. Vi var trötta efter en lång dag på museum. Vi tackade för oss och åkte för att handla lite. Ingen av oss var sugna på att börja laga mat så vi köpte en färdig pizzadeg som vi fyllde och åt till middag framför inspelningen av Så ska det låta och Skavlan. Senare blev det Melodifestivalen, som jag inte minns så mycket av. Jag var SÅ trött. 21,30 släckte vi ner fixade till oss och gick och lade oss. Det tog inte lång stund innan jag somnade. OCH jag sov gott nästan hela natten. Kors i taket! Det var första natten den veckan som jag kan säga att jag sov gott.


Högt där uppe i toppen var vi och tittade på utsikten. Ca 155 m upp i luften.


På museet fanns en verkstad där man fick bygga med Lego. Alla verk ställdes upp på ett bord.
Det här huset med dom grymma gubbarna byggde Mathilda


Morfars busskur

Här är bordet med alla byggverk. Mathildas verk syns vid den röda pilen.


Melker testar ett lekhjälpmedel för handikappade barn. En knapp gjorde att plattan han står på snurrade runt. En knapp gjorde att allt hoppade till och en fick hela plattan att vibrera. Kanske var det den han testade här.


Här testar Mathilda samma hjälpmedel.

Här får Mathilda hjälp av en kille från SvD att göra sin egen löpsedel. Något hon tyckte var jättekul.

Här fixar hon med texten till dagens huvudnyhet som handlar om hästar. Mathilda döpte sin tidning till Kalasbladet och fick löpsedeln utskriven mot en avgift på 5 kr.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Tack snälla för barnvaktandet!

Kul att se hur ni hade det...



Puss & kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback