Toscana och Nice

Söndagen efter Stefans dag flög vi till Nice. Där hyrde vi en bil och åkte ner mot Toscana. För att hinna med så mycket som möjligt så åkte vi motorvägen ner för att ta småvägar på tillbakavägen en knapp vecka senare.
Första stoppet blev staden Lucca. När vi kom ner var det pingstdagen och det mesta var stängt och dessutom var det regnigt.
Vi hittade ingen öppen restaurang som jag skrev i ett litet inlägg jag gjorde därifrån. Middagen fick intas på ....Mc D. Inte vad man tänkt sig när man är i Toscana. Men hade vi bara frågat i receptionen hade vi fått veta att restaurangerna innanför stadsmuren (som vi såg på håll) var öppna.

Nästa dag blev det lite sightseeing innanför murarna. Och där fanns mysiga restauranger och ett trevligt torg med en gammeldags karusell.

Efter en rundtur i Lucca åkte vi vidare till Pisa. Vi lyckades få en parkeringsplats alldeles i närheten av det lutande tornet.
Det var lite märkligt att se det stora tornet som lutade så mycket. Hur kan det stå kvar? Märkligt.
När vi vandrat runt på torget där tornet står gick vi till en restaurang och åt den första riktigt italienska maten.
Jag åt jättegod pasta. Minns inte vad Stefan åt. Mitt var supergott i alla fall. Lite jobbigt var det med alla afrikaner som hela tiden gick fram och tillbaka och ville sälja alla möjliga prylar när man satt där och åt. Dom kunde vara riktigt ihärdiga. Vi klarade oss rätt bra genom att ignorera dem. Men det fanns dom som blev mer utsatta. Jag gillar inte tiggande när jag sitter på en restaurang. Folk som kommer och spelar och sedan tigger pengar eller försöker sälja på mig blommor, klockor eller smycken.

Vi fortsatte ner till Mugello där vi hyrt en lägenhet på en farm uppe i bergen.  Farmen ägdes av ett par i övre medelåldern som inte pratade många ord engelska men vi lyckades förstå varandra ganska bra ändå.

Lägenheten var fin och väldigt välutrustad. Vi behövde inte sakna något. Till och med disk och tvättmaskin ingick.
Utsikten var hänförande. Bara gröna berg och dalar runt omkring.
Tyvärr regnade det första kvällen vi var där.

Ska ni till Toscana kan jag rekommendera Giratola Agriturismo

Dagen efter besökte vi Fiezole och Florens. Det är otroligt så mycket gamla byggnader det finns överallt i Italien.
Många katedraler och många torn såg vi. Smala, smala vägar och många, många vespor och scootrar.

Dagen därpå blev det Chiantidalen. Med städer som Greve in Chianti, Radda in Chianti och San Gimignano bl.a. Oerhört vackert. Tyvärr inga besök på vingårdar. Det får vänta tills nästa resa med E & T. Men vi köpte i alla fall med oss ett par flaskor Chiantivin.

Tre nätter tillbringade vi på farmen i Mugello.

Därefter påbörjade vi färden norrut igen.
Vi åkte via Lucca, Carrara och till Larici där vi åt lunch vid strandpromenaden.
Vi fortsatte mot La Spetzia och vidare mot Riomaggiore. Vi hade tänkt att vi skulle åka till Cinque Terre men insåg att vi inte skulle hinna det. Vägarna var jättesmala och slingrade sig fram och tillbaka. En sträcka som på motorvägen skulle ta 1 timme tog nästan 4 på småvägarna (kändes det som i alla fall). Dessutom var det riktigt läskiga stup. Vi tog oss mot motorvägen igen och åkte till Portofino där vi skulle sova en natt. Vi anlände till hotellet runt femsnåret. Hotell Domina Home Piccolo låg precis vid den vältrafikerade genomfartsleden. Klev man ut genom entrén hamnade man i stort sett mitt i körbanan.
Vi klev in i receptionen klädda i våra lite skrynkliga shorts och möttes av strikta herrar i kostym. I den strikta, tjusiga miljön kände jag mig som något katten släpat in. När vi checkat in sa receptionisten: Follow Franko.... Och det gjorde vi. Fraaank höll i vårt nyckelkort och visade oss till rummet som var nästan löjligt modernt och fint. På kvällen tog vi en promenad ner till det mysiga hamnområdet dä vi strosade runt en stund innan vi satte oss på en restaurang och åt dyr middag.
Morgonen efter åkte motorvägen mot San Remo. En otroligt rörig och stor stad. Bilar överallt. GPS:en lurade in oss på trånga gator, omöjliga att vända på. Bilar som tutar när man kört fel och inte riktigt vet hur man ska ta sig därifrån. Det var bara så rörigt att vi beslutade oss för att fortsätta till en mindre stad. Vi fortsatte till Ospedaletto där det också väldigt rörigt. Vid ett tillfälle hamnade vi på en gata som för dagen gjorts om till marknad. Försäljningsstånd på alla sidor. Bara att försöka backa ut så försiktigt som möjligt. Stefan som körde såg lite svettig ut emellanåt. Vi letade efter någonstans där vi kunde få lite kaffe. Till slut hittade vi en lite torftig servering efter vägen som fick duga. Sedan gick färden  via en del småstäder vidare mot Monaco och Villafrance och Saint-Jean-Cap-Ferrat där vi åt lunch på en restaurang nere vid stranden. En snuskigt dyr men väldigt god avocado och räksallad. Varmt och skönt var det i solen men inte alls mycket folk. Det var egentligen ganska lite folk på dom flesta platser vi besökte i Italien. Vet inte om det är lågkonjunkturen eller att det bara var lågsäsong.
Efter lunchen på stranden fortsatte vi direkt mot Nice. Innan vi åkte för att lämna tillbaka bilen vid flygplatsen tänkte vi lta reda på hotellet där vi skulle bo så Stefan stannade till på en gata och letade med hjälp av GPS:en efter rätt adress. 1 min bort skulle det ligga och döm om vår förvåning när vi i nästa korsning i stort sett hamnade utanför hotellentrén. Stefan sprang in och lämnade våra väskor så att vi skulle slippa kånka på dom på bussen tillbaka. Raka spåret ut till flygplatsen. Hittade efter lite snurrande hyrbilsfirman och körde upp för att lämna bilen. Då kom Stefan på att vi glömt tanka. Ut och snurra igen och leta bensinmack. Hittade en och tankade upp bilen så kunde vi äntligen lämna tillbaka den.
Skönt att kunna hoppa på bussen utan att släpa på tunga väskor. Efter ca 2 timmar var vi tillbaka på hotellet och kunde checka in. Rummet var väl inte lyxigt direkt. Sängen ganska liten både på bredden och längden. Jag har svårt att sova om jag måste ligga för nära någon. Och jag som bara är 162,5 cm lång fick ha fötterna utanför madrassen. Men det gick ganska bra. Vi bodde väldigt centralt vid ett stort nytt och fint torg och alldeles i närheten av den gamla staden. En del av Nice som vi i stort sett missade under vårt förra besök.

Två nätter blev det i Nice och sedan hemresa. Som jag längtat! Vi hade det jättebra och jag är glad över allt jag sett men varje morgon och varje kväll hade jag hemlängtan. Helst skulle jag vilja ställa in alla inplanerade resor under resten av året och bara  vara hemma. Nästa resa som går till Lökken i Danmark blir tillsammans med barnen och deras familjer så då känns det säkert bättre.

Lite bilder från vår tripp:

Stefan på väg in i bilen vi hyrt. Här sken fortfarande solen på oss.

Lucca

Torget innanför muren där de öppna restaurangerna fanns. Regnet som började kvällen innan håller fortfarande i sig dock inte lika kraftigt.

Kul att se hur duvorna gick in och åt från golvet i fågelaffären.

Dom flesta butikerna var stängda då det var annandag pingst.

Pisa

Det lutande tornet. Det har som mest lutat 4,5 m från vertikalaxeln (vad det nu betyder). genom att gräva bort löst jordlager vid grunden på motsatt sida i förhållande till lutningen har man lyckats minska lutningen med ca 45 cm. Märkligt att det står kvar. Det kändes konstigt att stå nedanför tornet. 30 pers åt gången fick gå upp och kön var lååång så vi hoppade över det.

Här har någon skojat med en figur på en annan byggnad intill tornet.

Äntligen lite riktig Italiensk mat. Musig gratinerad pasta med ricotta och spenat.

Barberino di Mugello

Utsikten från lägenheten som vi hyrde på farmen. Bara gröna berg och dalar.

Dörren in till lägenheten

Mysig uteplats som vi aldrig hann med att sitta på.

Långt därborta bodde grannen.

Jag och värdparet utanför deras lägenhet som låg ovanpå den vi hyrde.

Här hade vi en egen uteplats med hänförande utsikt. Vi kunde bara utnyttja den korta stunder vid två tillfällen tyvärr.

Fiesole

Här var man duktig på att parkera på dom trånga gatorna.

Stefan på torget i Fiesole. Fiesole är en tillflyktsort för de förmögna Florentinarna. Här fanns många vackra hus med fina trädgårdar.

Vi strosade runt i staden innan vi slog oss ner på en servering och åt lunch.

Florens

Här hittade vi ett Leonardo da Vinci museum. Jobbar man med cykeldelar så måste man ju kolla in den här i trä.

Vad kan det vara för växel på den tro?

Den enorma kupolen på katedralen i Florens. Högt däruppe går det turister och tittar.

Kupolens insida. 90m hög är kupolen.

Vi hade valt att inte lägga tid på muséer vilket kanske var dumt, men då har vi något att göra nästa gång vi kommer hit.

Lunchdags för hästarna på torget.

Ett otroligt byggnadsverk.

Greve in Chianti

Här på torget i åt vi lunch. Gnocci (som jag lärde mig ska uttalas njokki) i pestosås.

Bredvid restaurangen stod den här statyn.

Överallt i dom byar och städer som vi besökte fanns en massa murar. Här var några som lade ner ett otroligt jobb på att bygga en fin mur. När vi gick där ringde Sandra och berättade att konserten på Universitetet gått bra.

En rolig skylt. Parkering för hunden.

Det här såg vi på många ställen. En typ av draperi utanför dörren. Kan kanske vara för att hålla dörren sval. Det var någon typ av  markisväv.

Radda in Chianti

Så vackra vyer över vinodlingarna.

Här på torget drack vi kaffe. Hela staden var ganska folktom. Jag ringde syster Inger som just då var på vinprovning vid Gardasjön.

San Gimignano

Vackra gamla stenhus och mycket blommor.

Mitt bland alla vackra byggnader fanns ett bisarrt muséum om skräck. Vi gick inte in.

Torget med dom gamla byggnaderna. Det här var den stad där det fanns flest turister under vår rundresa i Italien.

På väg mot Portofino

Hamnen i Larici där vi åt lunch. Jag pratade i telefon med Sandra. Tack gode gud för mobilen när man längtar efter barnen.

Hotellet i Portofino. Det var otroligt vackert där det låg i kanten av berget.

Rummen var verkligen i stark kontrast mot utsidan. Ybermodernt!

Frukostmatsalen.

På väg ner till hamnen.

Här på kuddar på kajkanten kunde man sitta och dricka Champagne.

Min middag. Stefan åt bläckfisk till förrätt och en schnitzel med tomat och ruccola till huvudrätt.

Riktigt smarrigt med ett glas rött till.

I hamnen hittade vi en båt som hette MAX!

Jag har massor av fina foton från Portofino men det här så jobbigt och tarsån tid att ladda upp dom så det får räcka med dom här.