Barnvaktshelg....

Den här helgen har helt gått till barnbarnen. I fredags var vi barnvakt till Max. Mamma Sandra och Pappa Nicklas behövde lite tid för varandra och då tog vi hand om Max och Ronja några timmar. Max är hur behändig som helst så länge man inte försöker natta honom i sängen. Det gillade han inte. Den lille skrutten bara jollrade och skrattade så länge han fick vara med oss i soffan men gallskrek om jag försökte lägga honom i sängen. Trots att han var så trött att ögonen gick i kors. Till slut kunde han inte stå emot John Blund och somnade som en liten ängel på mitt bröst. Ca 30 min innan mamma och pappa kom hem igen. Det var kul att få ta hand om honom några timmar. Jag är så rädd att vi inte ska få så bra kontakt med honom som vi har med Mathilda och Melker. Vi ses inte lika ofta tyvärr.

I lördags förmiddag hämtade vi Mathilda och Melker för vidare färd till Furuvik. Mamma och Pappa skulle på 40-årsfest och sova borta på natten så barnen skulle sova hos oss. Väl framme i Furuvik hann vi inte mer än komma in på parken och titta på chimpanserna förrän regnet stod som spön i backen och åskan mullrade. Och regnkläderna som Sandra tagit fram låg fortfarande kvar hemma (hon ringde oss och berättade det när vi var på motorvägen mellan Märsta och Uppsala). Vi tog skydd i huset där regnskogen ligger (passande nog). Efter ett tag tog vi oss till en restaurang för att försöka få lite lunch i oss när det ändå inte gick att vara ute. Man kan väl säga att vi inte var ensamma om den tanken. Det var svårt att få ett bord. Men till slut hittade vi ett. Melker skulle absolut ha hamburgare och strips. Mathilda valde köttbullar, Stefan tog något i köttväg och jag tog en nachotallrik. Åt Melker hamburgaren...nä! Han åt nachos från min tallrik! Medan vi åt lunch slutade det att regna.

Stefan och Mathilda gick iväg och köpte åkband för de olika attraktionerna. Mathilda ville åka Vikingagunga så hon och Stefan gick dit medan jag och Melker gick till bilbanan. Där fick han köra runt några varv och han sken som en sol. Mathilda däremot tyckte inte att vikingagungan var någon höjdare. Hon blev riktigt rädd när den gick högre och högre. Vi gick vidare mot Nyckelpigan (en liten berg och dalbana) som hon och Stefan åkte medan Melker och jag till ett hutlöst högt pris provade några bilar som gick längs ett spår. Ett varv som tog kanske två minuter kostade två kuponger vars värde var 20 kr/st. Sedan blev det snurrande kaffekoppar för Mathilda och Stefan. Melker ville inte åka så vi stod och tittade på.

Efter det ville barnen gå till badavdelningen. Och det tror jag var dagens behållning. Mathilda badade och badade. Hon ville inte komma upp. Melker var också i en lång stund. Men vi hade inte fått med några armpuffar så jag var livrädd hela tiden. Beredd att slänga mig i om det skulle behövas. Stefan var ju i med dom men det kan ju gå på någon sekund så hamnar dom under ytan. Vi höll ju bara till på vatten där han bottnade men det var oroligt ändå. När klockan var strax efter fem gick Stefan och hämtade bilen och vi plockade ihop allt, lämnade tillbaka skrindan, köpte en sista glass och gick mot utgången. På vägen hem stannade vi till vid en pizzeria och köpte med oss middagsmat. När vi ätit ville barnen bada igen. Båda två hoppade i poolen och lekte tills klockan var över åtta.

I dag har vi varit på museum. Våra barnbarn älskar att gå på museum. Det är kul tycker jag. Först blev det Vasamuseet (Mathildas önskan). Där har jag aldrig varit. För länge sedan var jag på det gamla Vasamuseet med min skolklass men det nya har jag inte varit på tidigare. Det var intressant. Det var väldigt mycket utländska turister och det kändes som om vi var de enda svenskarna där. Jag kan inte säga att jag vet så mycket om Vasa men det var kul att se det och allt de byggt upp runt omkring. Efter Vasa blev det Polismuseet (Melkers önskan). Ett ganska tråkigt museum tycker jag. Men dom har en avdelning precis i entrén där barnen kan leka, sitta i en polisbil och lösa brott. Det tycker dom är roligt och vi med för det kostar inget (hahaha). Mathilda och jag löste biljett och gick in på själva museet medan Stefan och Melker byggde lego i entrén. Mathilda och jag gjorde ett test för att se hur bra vittnen vi är. Och vi klarade oss riktigt bra (mycket tack vare Mathilda, hon har järnkoll den lilla damen). På vägen hem blev det Mc Donalds för att mätta magarna. Känns väl inte så där superbra men, men.......

Först sa barnen att dom ville bada i poolen när vi kom hem men sedan fick dom akut mamma och pappasug och ville att vi skulle åka direkt hem till dom. Så fick det bli. Stefan och jag åkte och handlade lite middagsmat och åkte hem till oss. Det blev en bra helg men man känner att man inte är 20 år längre. Det tar på krafterna att vara barnvakt hela helgen. Lite roligt var det att Mathilda och Melker tyckte att dom skulle kalla oss för mamma och pappa när vi var på Furuvik för då kanske dom andra skulle tro att vi var deras föräldrar. Gullungar...som om det inte skulle synas att vi är gamlingar. Vi får väl ta det som komplimanger.

Lite bilder från helgen:


Max vill inte sova.

Klarvaken och glad liten kille.


Det första vi såg på Furuvik var en Chimpans som skruvade locket av en flaska och drack.


Här kommer Melker i sin röda Volvo.


Mathilda och morfar i dom snurrande kaffekopparna.


Melker fiskar ankor och vinner en oragne flodhäst som han dessvärre glömde på Polismuseet idag.


Mathilda har också fiskat upp 5 ankor och vinner en blå delfin.


Mathilda har blivit som en fisk i vattnet. Hon gillar verkligen att bada.


Mathilda tränar ryggsim.


Melker i den grunda barnpoolen


Mathilda åker rutchbana.

Melker höll sig mest på kanten. Han gillade inte allt vatten som stänkte och rann överallt.


Det pampiga Regalskeppet Vasa. Det är rätt mörkt därinne och svårt att fotografera.


En mindre modell av hur skeppet förmodligen såg ut när det sjösattes.


Utsmyckningen i fartygets akter.



Melker gick runt bland dom snidade trämodellerna, poserade och sa Mormor: ta kort!
Det roliga var att först vågade han överhuvudtagit inte följa med in i rummet med alla figurerna. Men sen blev det andra takter. Vad månde bliva av den gossen.....



Hmmm...


Meker sa:  Mathilda sätt dig där. Mormor ta kort!


Här sitter dom små poliskonstaplarna i ledningscentralen och löser ett fall.
Som tack fick dom en varsin bricka där det stod att dom skulle bli poliser när dom blev stora.


Mathilda hade inte ens tid att fika i cafeterian. Hon måste vara på plats om något skulle inträffa.


Mathilda har just fått ett anrop och rycker ut med polisbilen.


Melker och morfar leker med lego medan Mathilda och jaggår igenom resten av museumet.

Polismuseet ligger alldeles intill Tekniska museet. Ska man besöka det med barnen kan jag rekommendera ett litet besök i polismuseets entré. Resten av museet är inte mycket att se för barnen.





Kommentarer
Postat av: Sandra

Tack snälla för barnvakten - och för att ni gav barnen en sån kul och mysig helg!



Kul att läsa och se!

Vilken miss att vi glömde armpuffar...



Hi hi, i går kväll kallade Melker mig för mormor när vi nattade :)



Puss & kram!

Postat av: Nicke,Sandra, Max och Ronja

Vi vill oxå tacka för hjälpen i fredags. Ni är ju välkomna att hälsa på hur mycket ni vill :)



Kram kram!

2009-07-06 @ 20:05:37
Postat av: Marianne

Vårsågoda. Det är klart vi vet att vi får komma och hälsa på men det är svårt att få tiden att räcka till.

Men när jag vinner på lotto säger jag upp mig och då kommer jag....hahaha.

2009-07-07 @ 09:45:14
Postat av: STEFAN

Nu kommer nog Melkers lilla flodhäst komma hem igen! Har just pratat med Polismuseet som ser till

att flodhästen( fick den något namn) kommer hem.

2009-07-07 @ 12:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback