Totalt slut...

....är jag nu. Vi har cyklat så långt. Rosersbergsrundan blev det. Vi har cyklat på vägar som jag inte hade en aning om att dom fanns. Jag har ju bara bott i kommunen sedan mars 1962!
Ett riktigt bra initiativ av kommunen att lägga ut cykelturer på sin hemsida.
Jag hade kameran med men mot slutet var jag så trött att det inte blev några kort.
Rundan startar vid ishallen i Märsta och då har vi redan cyklat några kilometer.
Första stopp blev:

Runstenen restes för ganska exakt 1000 år sedan av rika bönder på Brista Gård. Den står som vakt vid en ättebacke som hörde till gården.
Texten på stenen berättar att två syskon, Torfast och Kättelvi reste minnesstenen över sin far Torsten. Att familjen var nykristen förstår man (dom som kan sånt) eftersom texten avslutas med "Gud hjälpe hans ande". Möjligen var det den berömde Åsmund Kåreson som ristade stenen. (Har ingen aning om vem det kan vara)

Nästa stopp för oss blev Norrsunda kyrka.

En vacker gammal kyrka från 1100-talet. Kyrkan var öppen och vi gick in. Den var mycket mindre än jag trodde.
I gråstensväggen finns flera runstensfragment inmurade.




In till höger finns ett gravkor som byggdes 1633. Ebba Oxenstierna, syster till Axel Oxenstierna med intressen på Rosersbergs slott, ville ge sin make Johan Sparre på Wallstanäs ett vackert sista vilorum.

Vi cyklade över motorvägen och hamnade i Åshusby och kungshögen  Nordians hög.

Byn tillkom på 700-talet och var centralort för ledkungen och Mälarkungens fogdar och småhövdingar. Det kan vara så att kungen var på rundtur till sina husabyar och råkade avlida just här och fick sin ståtliga gravhög just här.

Vi cyklade tillbaka över motorvägen igen

I fjärran syns Eurostop Arlandastad.
Vi cyklade vidare längs gamla Stockholmsvägen till avtagsvägen mot Ströms Gård.
Efter ströms gård fortsatte vägen mot en spång som leder ut till ett fågeltorn i sjön Fysingen.
Huvva, längs den vägen såg jag först en orm som ringlade in under buskarna. Förmodligen var det en snok. Väl ute på spången fick jag se en till som ringlade uppe på spången, där såg jag på dom vita fläckarna på bakhuvudet att det var en snok. När vi kom ringlade den över kanten och ner i vattnet. Usch, jag tycker att dom är äckliga även om jag vet att dom är ofarliga.
Ute vid fågeltornet såg vi....

En jättestor järnfågel. Men inga andra fåglar.


Här verkade det inte bo någon heller.
När vi gick ut på spången för att cykla tillbaka kilade en ödla i väg framför våra fötter.
Inget ställe för er Sandra!
Tillbaka på Ströms gård köpte vi en macka och kaffe på deras café. Där satt det många som spanade på fågellivet runt sjön.
Tillbaka ute på gamla Stockolmsvägen valde vi att ta vägen via Rosersbergs Villastad ut till Slottet.

Slottet byggdes av släkten Oxenstierna på 1600-talet. Två svenska kungar har använt slottet. Karl XIII och Kar XIV. Fortfarande är det ett av de kungliga slotten.
Vi tog en sväng ner till sjön och tittade lite på dom som badade innan vi valde att ta skogsvägen via Steninge tillbaka till Märsta. Vi lyckades hitta en riktig skogsväg med en otroligt seg och lång backe uppför. Där tog min ork att föreviga turen slut.
Nu hade vi varit ute och cyklat i ca 4 timmar. Väl hemma blev det ett dopp i poolen innan vi tände grillen. Nu har vi ätit en superb middag, druckit ett glas rött och njutit av vår sista lediga dag på semestern.
Nu ska jag se det
här programmet.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad kul att se alla bilderna från er cykeltur!



Puss på dej!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback