Forts på Rom-resan

Då ska jag försöka ladda upp lite fler bilder från vår tripp.

Nästa anhalt blev Colosseum.
En otrolig byggnad. Tragisk och mäktig. 524 m i omkrets. 48 m hög, 79 m lång och 46 m bred. 87 000 åskådare rymdes som mest i Colosseum.


Där nere i gångarna som fanns under arenan huserade djur och slavar..


Gångarna i annan vinkel.
Mycket av den marmor som fanns i Colosseum fraktades bort till bygget av bl.a. Peterskyrkan och Fontana di Trevi.
Armeringen smältes ner till vapen vilket gjorde att stora delar av byggnaden rasade vid en jordbävning.


Kontraster


Därefter kom vi tillForum Romanum. Det antika Roms Centrum. En helt otrolig plats. Mäktigt att ett så stort område med bara ruiner får stå kvar. Annars kan man tänka sig att en stor stad skulle vilja ta tillvara all dyrbar mark för nybyggen.

 

Något som fascinerade mig var alla dessa enorma kolonner som fanns överallt. Mitt inne i stan kunde man se några som var kvarlämnade intill nyare hus.


Här skulle man nog haft en guide för att få ut mesta möjliga av besöket.

Efter detta var vi otroligt trötta i fötterna och i huvudet av alla intryck.
Vi hade en enorm tur då alla sevärdheterna var gratis just den här dagen. Det var många hundralappar vi sparade på det.
Varför det var gratis har jag ingen aning om.


På väg tillbaka passerade vi en parad av sportbilar. 32 st Fiat. Just när vi kom var dom på väg att åka så vi stannade till och tittade på det hela.


Klockan är bara runt fem och vi är helt slut. Här har vi hittat en restaurang där vi åt middag. Eva, Thord och jag åt pasta och Stefan åt Risotto.

Efter maten gick vi till en matbutik och köpte ost, bröd, vin, grönsaker och frukt som vi tog med till hotellet.
Ost, vin och bröd festade vi på senare på kvällen. Resten sparade vi till frukosten.
Vi somnade ovaggade den kvällen.

Det här var bara första sightseeing dagen...

Och nu orkar jag inte mer för idag. Det tar så otroligt lång tid att ladda upp varje bild.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback