Tvestjärtar...blä!!

Andra skadedjur

Tvestjärtar

Tvestjärtar lever normalt på växter utomhus men vissa år kan de massförökas och bli besvärande.

Tvestjärten kan flyga, men gör det inte så gärna. Vingarna är stora och när de skall fällas in använder tvestjärten gaffeln till hjälp.

De söker sig gärna in i trånga, mörka och fuktiga utrymmen. Grässtråt i naturen är bäst, men morgontidningen kan också duga. Nog så irriterande.

Tvestjärten blir 10-14 mm.

(Texten och bilden ovan är från Anticimex hemsida)

Jag hatar dom små äckliga krypen.
I år måste det vara ett sådant år när dom massförökas.
Vi sover med öppen ventil i sovrummet. I morse satt det en äcklig tvestjärt på en av persiennens lameller när jag skulle dra upp den. Öppnar morgontidningen och ut marscherar en äcklig tvestjärt. Den slog jag ihjäl med min medicindosa. Splasch, bara.
Öppnar vi tvättstugedörren eller garagedörrarna ramlar det ner tvestjärtar. En kväll när vi kom hem rätt sent kryllade det av tvestjärtar på garageuppfarten. I varje springa mellan plattorna kunde man se hur det rörde sig. Petade man till med skospetsen kom det upp en tvestjärt. Till och med mitt på garageportarna satt det en massa tvestjärtar. Mellan fönstret och spröjsen på tvättstugedörren sätter dom sig. Allt man tar in måste skakas och ändå händer det att någon slinker med.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag kan inte annat än instämma... blä för dom!



Pöss!

Postat av: Hönsakadorran

Usch, tvestjärtar tycker jag inte om, men som tur är har jag inte sett någon i år. Men det är jag inte ledsen för.

Kram

2008-07-14 @ 20:27:28
URL: http://honsakadorran.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jag kan meddela att det dessutom var ungefär en miljon tvestjärtar i er pool i dag...



Pöss!

2008-07-14 @ 22:13:57
URL: http://famastrom.blogspot.com
Postat av: Marianne

Ja, fy sjutton dom finns överallt.

Pöss själv hjärtat

2008-07-14 @ 22:29:41
Postat av: Jenny

Hua.. det där läbbiga krypen tål nog ingen.

ryser vid tanken på dem



2008-07-21 @ 11:51:08
URL: http://jakobsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback