Dalarna dag 1 & 2

Jamen då är semestern i full gång. Eller nästan i alla fall. Egentligen började den ju inte förrän på måndagen.

Lördag morgon begav vi oss i sällskap med Sandra, Micke och barnen mot Dalarna och Siljansnäs.

Vårt första stopp blev i Avesta där vi åt Mathildas pastasallad.

Den STORA dalahästen på rastplatsen där vi stannade


Familjen Å och Stefan redo att hugga in på salladen.

Precis när vi skulle sätta oss kom de första regnstänken. Tack och lov blev det just bara stänk. Vi åkte vidare till Maxi där vi handlade lite mat och lite leksaker.

När vi kom fram till stugan som låg otroligt vackert i Alvik 10 km från Leksand, sov Melker i bilen. När han satt där blev han myggbiten på kinden. Lille Skrutten svullnade upp så att det såg ut som han hade påssjuka.  Det var otroligt mycke mygg och barnen drabbades värst tyvärr.

Vi hade hyrt lägenhet i värdens hus + en sovstuga på tomten. Lägenheten bestod av ett sovrum med dubbelsäng och ett kök/allrum med våningssäng. Toa med dusch. I sovstugan fanns en dubbelsäng. Stefan och jag tog sovstugan och familjen lägenheten.

Huset som vi hyrt nedervåningen på.
 
Stugan som Stefan och jag sov i de två första nätterna.
Lite jobbigt var det att det inte fanns toa i sovstugan. Jag har ju toa-noja och blir lite stressad om jag vet att jag inte kan besöka den när jag vill.

Men det gick bra. Vädret var lite halvskakigt. Det åskade, småregnade och var soligt om vartannat.

På kvällen grillade vi och spelade spel. Vi kom sent i säng och sov sedan som stockar.

Grillmästare Micke såg till att vi fick käk.


Stefan, Micke och barnen tog en liten tur med båten efter maten.

På söndagen åkte vi till Mora och Tomtelandet. Barnen tyckte att det var jättekul och spännande. Det var inte speciellt mycket folk trots att det är semestertider. Lite konstigt. Vi gick runt och tittade på sevärdheterna i några timmar. Mathilda gick i häxskola och lärde sig bus. Sedan deltog hon i en spännande saga med häxa, troll, tomtar och älvor och fick ett Diplom som bevis på att hon är en äkta trollunge. Men det visste vi ju redan. Stefan fiskade i den lilla konstgjorda sjön och fick en "regnbåge" som han fick betala en liten slant för och sedan ta med sig hem. Han var den enda som fick fisk och till och med killen som tog betalt för fisken var överraskad. Vädret var perfekt för en dag i Tomteland. Lagom varmt och soligt. Men precis när vi skulle lämna parken öppnade sig himlen.


Entrén till tomteland


Ett troll och en älva. Strax efter att jag tagit bilden skrek Melker i högan sky. Han hade fastnat med huvudet och jag såg framför mig hur vi måste tillkalla personl som kom och sågade sönder hela bilden. Men det gick förståss bra och han kom loss utan några ingrepp.

Trollens gruvgång som man såg om man kikade in genom ett nyckehål.


Melker åker bumperbåt medan Mathilda är på häxskolan.

En hel korg med nappar som barn lämnat till tomten

Och långa girlanger av nappar i taket och runt fönster


Melker provar Tomtens orgel.


Mathilda och Micke tittar i önskeboken som låg i tomtens arbetsrum.


Paket färdiga att skickas med släden kanske. Undrar vad det kan vara i paketet som ligger framför dockan?


Tomten har fångat in en motvillig Melker. Jag trodde nästan att han skulle börja gråta men det gick bra.
 

En liten kille med svullen kind tittar in i ett litet hus.


Mathilda mitt i en saga.

På kvällen spelade Sandra, Micke, Stefan och jag Sybarit. Stefan och jag sa att vi kunde vara i samma lag. Sandra undrade om vi inte skulle dela upp oss så att hon och Micke var i varsit lag med tanke på att dom spelat spelet alldeles nyligen och därmed hade fördel mot oss....... Hahaha... Stefan och jag slog dem med flera poäng! Så var det med den fördelen... Roligt var det i alla fall.  


Kommentarer
Postat av: Sandra

Nä.. inte stod Dalahästen i Borlänge heller... Det var ju i Avesta...



Fy vilka lögner du skriver... så sa jag väl inte.. eller ja kanske gjorde det :) ler



By the way så heter det Sybarit - så det så :)



Pöss på dej!

Postat av: Marianne

Jamen herregud vad noga du är. Avesta eller Borlänge. Men för att du ska bli nöjd har jag rättat mina fel. Pöss

2008-07-24 @ 21:57:05
Postat av: Sandra

Ordning och reda löning på freda'... i morrn alltså :)

2008-07-25 @ 00:26:30
URL: http://famastrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback