Fettisdag!

Semla, fastlagsbulle, hetvägg, fettisdagsbulle.. kärt barn har många namn heter det ju.

Jag köpte ett gäng semlor till jobbet. Riktigt smarrigt var det.

Semla

Jag trodde att det bara var vi svenskar som äter semlor, men så är det tydligen inte. I finland har dom en typ av semla där bullen kan vara av vete eller råg. Dessutom har dom sylt i stället för mandelmassa. Även danskarna äter semlor, fast jag vet inte vilken typ eller hur dom äter den.
Om bullen är lite mer fast och kompakt tycker jag att det är godast att äta den med varm mjölk och lite kanel. Är bullen porös och lätt äter jag den som den är och då gärna till kaffet. Förr åt vi alltid semlor på tisdagar och lördagar under semleperioden. Numera finns det ju semlor att köpa varje dag och i stort sett direkt efter jul. I ett köpcentra här i närheten har dom till och med saffranssemlor som säljs innan jul. Jag tycker att det tar bort lite av tjusningen med semlorna. Ungefär som med kräftorna som nu kan köpas i stort sett året om. Det var roligare när det var fasta datum för när dom började säljas.

I morgon börjar väl fastan då...och håller väl på till påska eller nåt sånt. Ja, ja vi får väl se hur det går med det. Är jag hungrig när jag vaknar i morgon bitti blir det nog yoghurt i alla fall.


Kommentarer
Postat av: eva

Finska semlor verkar godare än Svenska. Jag skulle hellre ha sylt i bullen än den söta mandelmassan.

2008-02-06 @ 12:02:25
Postat av: Darkangel och Mumma

Jag var sjuk och ingen köpte någon semla till mig. :(

Kände en tjej som kom från Holland.
Hon bjöd på semlor med russin och citronfyllning. Det var obeskrivligt äckligt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback