Julafton över...

...för denna gång. En bra sådan blev det.


Vår fina gran med tomtar och julebock.


På förmiddagen åkte vi till familjen i Odensala där frukostbordet stod så fint dukat.
Vi bjöds på grötfrukost med skinkmackor. Så gott och så trevligt.

Här fick jag nog min finaste julklapp också. Förlåt Stefan och Mathilda men så är det faktiskt.

Äntligen fick jag hålla i Max. Som jag längtat.
Han somnade så gott i farmors famn.




Lille lille sötingen i pappa Nicklas famn Vilken otroligt fin lite pussmun han har. Han blir nog farlig för tjejerna i framtiden.


Stopp farmor! Lite matro tack!


Mamma Sandra och Max.

Efter ett par timmar hos lilla familjen var vi tvungna att åka hemåt för att förbereda resten av julaftonsfirandet.
Nästa år hoppas jag att även Sandra, Nicklas och lille Max kan vara med oss.

Kl 3 kom alla gästerna och efter sedvanlig glögg, Kalle Anka & Co så var det dags för julbordet. 


Och som vanligt hade vi alldeles för mycket mat. När allt som blev kvar ställts tillbaka i kylskåpet tog Sandra en bild. Det var packat. Tänk om det såg ut så jämt. Nä, det skulle jag nog inte vilja.


Här är bilden som
Sandra tog av kylskåpet


En halshuggen Mamma och storasyster på var sida om Pappa väntar på att slå sig ner vid
det dukade bordet.

När mat och disk var avklarat, kom plötsligt tomten. Melker tyckte att det var jättekul och babblade på för fullt, men Mathilda visade sig inte. Hon satt i tv/data/lekrummet och ville inte komma ut. Lite synd när Stefan lyckats ordna en tomte.


Här har tomten kommit. Han lät väldigt lik grannen. Men han är ju också norrifrån så det kanske inte är så konstigt.



Melker öppnar paketet med brandstationen av Duploklotsar som han fick av oss.

 
När den vanliga julklappsutdelningen var avklarad blev det lotteriklapparnas tur.
Melker som har fått en flaska diskmedel tittar nyfiket på Mathildas paket.



När alla öppnat sina två paket så började vi slå tärning om innehållet i paketen. Den som fick en 1:a eller 6:a fick begära en julklapp han/hon ville ha utav dom andra och samtidigt lämna ifrån sig en. Det här är en variant av julklappslotteri som en jobbarkompis berättade om förra året. Men vi har gjort den lite snällare med tanke på barnen bl.a.
Förra året var det ett chackspel som var högvilt och som alla ville ha. I år blev det en badrumsradio. Övriga paket innehöll bl.a. badborste, porslinsskål, choklad, pruttkudde, ballonger mm.  Efter ett tag skrattade vi så mycket att det var svårt att slå tärningen. Radion stannade till slut hos Sandra.  Själv fick jag den hjärtformade skål jag själv köpt och ett paket doftljus. Stefan fick en pocketbok och en muffinsform (den hade jag också köpt).

Vid 9-tiden var Mamma och Pappa så trötta att det var dags att köra hem dem, Eva och Thordan åkte också hemåt.
Sandra, Mathilda, Micke och jag sjöng lite Disney singstar en stund. Snart var det bara jag och Sandra som skrålade vidare, men då sjöng vi ABBA. Och jisses så svårt det var. Vi avslutade det hela med vårt bravurnummer The Arks The worrying kind. Det lät väl sådär.
Med en sovande Melker begav sig familjen Åström hem runt halv tolv. Stefan och jag röjde av det värsta innan vi gick till sängs.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback