Vår semester i ord och bild...forts

Det tog lite tid men nu ska jag slutföra semester "dagboken"

GÄLLSTAD

Här stannade vi för att kolla lite i butiker. Tips från grannarna som har sin dotter Therese boende här. Therese fick sitt första barn på lördagen och vi var där på måndagen. Vi köpte ett grattiskort och åkte och lade det i deras brevlåda. Efteråt fick vi veta att dom kommit hem från BB någon timme senare.

I Gällstad hällregnade det så det blev inte mycket shoppande. Det var inte så kul att gå ur bilen. Men 3 par skor, en stekpanna och ett knivset blev det i alla fall innan vi åkte vidare.

KINNA

Kinna är en del av tygriket. Här finns det massor av tygbutiker. Vi köpte en uppsättning gardiner och några tygapplikationer. När vi åkte därifrån började man märka av den storm som drog in över landet. Det började blåsa och regna kraftigt.

HALMSTAD

Här övernattade vi på Scandic hotell. På kvällen var vi och åt på Harrys. Goda kycklingvingar för mig och pasta för Stefan.

Nästa stopp blev i

BÅSTAD

Vi stannade vid en bokoutlet och köpte fem pocketböcker för 100 kr.

TOREKOV

Det blåste fruktansvärt när vi klev ur bilen i hamnen i Torekov. Vi strosade runt och kollade runt lite.

Ett litet lotshus i hamnen.

Samling av bl.a. namnskyltar från fartyg som hade förlist utanför Torekov.

Ett litet museum där man kunde se hur det såg ut på ett skepp för många år sedan.

På väg till

KULLENS FYR

Stannade vi på
Ruth på skäret för en fika med fantastiskt goda mackor.

Vid fyren blåste det stormvindar

Det var bara att hålla ut armarna och luta sig framåt så nästan låg man ut över kanten. Tur att det blåste åt rätt håll.

HÖGANÄS

Här hade vi tänkt stanna men struntade i det eftersom det blåste så fruktansvärt.

Vi körde igenom Mölle och jag började tänka på: Min fru har åkt till Mölle, till Mölle by the sea....som Povel Ramel sjunger i Gräsänklingsblues.

Vy över ett grått och blåsigt Mölle.

Efter Mölle bar det av mot Ystad och Ystads Saltsjöbadshotell

Hotellets inredning var rejält omgjord och jag vet inte om jag tycker att det var till det bättre. Jag tycker nog att det var hemtrevligare förr. Vi fick rummet ovanpå det vi hade förra gången vi var där.

Utsikten från vår franska balkong på hotellet.
Här stannade vi två nätter. Precis som förra gången (2006) var det fruktansvärt många getingar. Det gick inte att ha balkongdörren öppen utan att getingarna kom på besök.

Dagen efter ankomsten åkte vi till Simrishamn.

Vi stannade till i Hammenhög och tittade på planteringarna. Det gjorde vi förra gången vi var i Skåne också.

En gård vi åkte förbi på väg mot Simrishamn.

Vi tittade in i Apotekarens trädgård i Simrishamn. Den var fin men mindre än vad jag trodde.

Fina hus i Simrishamn

På tillbakavägen tog vi en glass i Brantevik, ett gammalt fiskeläge på Österlen.

Under ett besök inne i Ystad hamnade vi mitt i inspelningen av en Wallander film. Hämnden.

Efter två dagar styrde vi kosan mot KALMAR

Vi stannade till vid Stens Huvud. Två gånger tidigare har vi åkt ner men aldrig gått ur bilen. Nu gjorde vi det och blev.....lite besvikna faktiskt. Vi gick och gick och gick. Och så gick vi lite till innan vi var uppe på toppen. Och visst, utsikten var fin, men för övrigt var det ingenting. Man skulle nog ha gått med på en guidad vandring för att få ut så mycket som möjligt. Men det hade vi inte tid till.

Vår fortsatta resa upp mot Kalmar gick via Kivik där vi köpte lite tröjor. Fikade på ett litet mysigt trädgårdskafé. Hälsade på Fritjof Nilsson Piraten och strosade lite i butiken nere vid hamnen. Där smakade vi på gudomligt god sill. Hade vi haft kylmöjligheter skulle vi ha köpt med oss lite sill.

Här står Fritjof Nilsson Piraten staty.

Och här under vilar han nu. Det såg inte ut som om någon skötte graven.

På samma kyrkogård låg också vissångaren Olle Adolphson
Den graven såg inte heller så välskött ut.

Efter lite lunch i Galtsjön åkte vi direkt till Kalmar och syster Inger. Mamma. Eva & Thord var redan där.

I Kalmar pågick Kalmarfestivalen.

Alla som hade såna här tröjjor på sig hade möjlighet att bli fotograferade och vinna resor mm.
Våra åkte dock av ganska snabbt.

Vi hade två riktigt trevliga dagar tillsammans. Eva hade det lite jobbigt med svår huvudvärk och problem med en tand, så medan Inger jobbade några timmar var vi andra på Folktandvården där Eva röntgades och det konstaterades att hon hade en cysta ovanför en tand. Eländet verkar aldrig ta slut för min stackars syster.
Därmed var vår semester slut för denna gång.