Hollandsresa

I veckan som gick följde jag med Stefan till Holland. Han skulle jobba 2 dagar och jag var lite nyfiken på var han tillbringar sina dagar i Holland.
Vi åkte i tisdags eftermiddag från ett riktigt varmt Arlanda. Taxibilens tempmätare visade 26 grader. När vi landade i Amsterdam var det 13 grader och blåsigt. Inte så kul.
Nunspeet
Hit skulle vi först.
Vi tog tåg från Schipol. Efter ca 35 min fick vi byta till ett annat tåg med vilket vi åkte ytterligare ca 30 min. Det kändes lite jobbigt och jag avundas inte Stefan som måste göra resan minst 1 gång per månad.
Hotell 1
Hotellet vi bodde på låg på gångavstånd från järnvägsstationen. Det var mysigare än vad jag föreställt mig. Det fanns fina promenadvägar och stigar precis utanför knuten. Efter att vi installerat oss i vårt rum gick vi ut och åt middag. Därefter tog vi en kort promenad.
Skogstomte
Sådana här små tomtar stod placerade lite här och var i skogen. Vet inte riktigt vad dom pekade på. Möjligtvis på platser att ha picknic.
Promenadväg
Fin promenadväg i skogen bakom hotellet
Vår utsikt från hotellrummet. Ett kupoltak med en enorm kristallkrona.

Torn
Ett utsiktstorn som stod alldeles i närheten av vårt hotell. Vi vågade oss upp till näst sista avsatsen. Det var läskigt och Stefan tyckte att det svajade lite.

Dagen efter åkte Stefan till kontoret och jag gick en runda och tittade i stadens butiker. Från gatan såg man bara små hus men när man kom in var dom jättestora butiker. Märkligt. På eftermiddagen fick jag följa med och se var Shimano har sina lokaler och var Stefan tillbringar arbetsdagarna när han är i Holland.

Dagen efter jobbade Stefan till 15. Jag satt i hotellets trädgård och läste efter att ha checkat ut kl. 12.
Vi tog tåget till Amsterdam. Hittade efter lite sökande vårt hotell. Tur att min man har så gott lokalsinne. Vi frågade två cyklande poliser efter vägen och dom pekade åt motsatt håll. Stefan valde att gå efter sin egen känsla och se vi hittade rätt.
Hotell3
Hotellet Amsterdam House Eureka. Receptionen, hissen och trappan såg inte mycket ut för världen.
Jag undrarde vad det var för sunkigt hotell vi hittat.
Men rummet och toaletten, var rena och relativt fräscha. Om än lite annorlunda.

Hotell2

Uppe vid taket fanns en lucka ut mot någon vind eller nåt. Låg en kväll och fantiserade om att någon skulle komma in och sätta sig på balken medan vi sov. Huvva.

Vårt rum låg högst upp i huset.  Vi hade utsikt mot en kanal. Om man fortsatte in mellan husen på andra sidan kanalen så hamnade man på Rembrandt Plein.
Frukosten var helt fantastisk. Det mesta man kan önska sig fanns att få. Man kunde själv steka sitt ägg eller göra omelett. Det fanns tillbehör i små skålar. Champinjoner, baconstrimlor, purjolöksstrimlor och kryddor.
En fantastiskt god fruktsallad mm. Litet men mycket trivsamt frukostrum. Det kändes som man satt i ett vardagsrum.
Vädret var fruktansvärt växlande under våra dagar i Amsterdam. Ena minuten hällregnade det, nästa sken solen.
Vi travade runt en hel del.
När vädret var för eländigt gick vi in på Madame Tussaud och tittade på vaxdockorna.
Lite av vad vi såg under våra vandringar:
Fönster 2
En vacker fasad längs en kanal. Det är en väldig blandning av stilar och mycket skiftande skick på dom ihopbyggda husen.

Fönster
Lustiga fasader i den moderna stadsdelen på Borneo Eiland.

Pissoar
Stefan demonstrerar en märklig pissoar som helt plötsligt stod utställd i korsningen utanför vårt hotell på lördagkvällen. Morgonen efter var den borta.
Magere brug
De Magere brug

Lykta

Holland
En fantastisk solnedgång över kanalen. Dom tre ovanstående korten tog jag med min mobil. Trodde inte att dom skulle bli så bra.

Sista dagen var vi på Heinekens bryggeri.
I inträdet ingick 3 st öl/person samt en liten present.

Heineken
Reklamskylt i en trappa.

Toa
Efter ölen var det dags att uppsöka toaletten som såg ut så här.

Fönster 3
Ett vacker fönsterparti i brygghallen.
Brygghallen med sina stora kopparkärl.

Utanför hotellet
En sista fika utanför hotellet, innan det var dags att ta sig till flyget och åka hem.

Flyg

Detta var vad jag såg när jag tittade ut genom flygplansfönstret. Ett jäkla liv var det också.

Amsterdam är en helt fantastisk stad så tillvida att det finns massor att titta på. Många restauranger, nattklubbar mm. Men det finns vissa saker jag starkt ogillar. Deras drogpolitik. Alla Coffeshops. Alla souvenirbutiker med alla möjliga prylar med cannabisblad. Man ser väldigt många nergågna människor. Många antingen psykiskt sjuka eller drogade människor som går och skriker på folk på gatorna. Jag skulle inte vilja bo eller ha barn i Amsterdam.
Red Light District kan man ju tycka vad man vill om. Men lite sorgligt är det med tjejerna som står i fönstren och bjuder ut sig samtidigt som turister kommer i stora mängder och skrattar och fnittrar åt det. Många Japaner var det. Och ja, vi gick också igenom området. Jag har inga problem med att det finns kontrollerade bordeller, men tycker synd om tjejerna som står och försöker locka till sig kunder.