Barnvakt och firande...

I lördags var vi barnvakt till våra små Skruttar. Sandra och Micke åkte halv två för att hinna shoppa lite innan det var dags för Kvarteret Skatan. Dom gick med Nicklas och Sandra. Kul att syskonen gör lite tillsammans och himla kul att dom två Sandrorna kommer så bra överens. Det värmer mitt modershjärta. När vi kom fick vi ett varsit inbjudningskort till Melkers födelsedagsfest, som vi skulle fira på kvällen. Melker som inte fyller förrän den 7/4! Men eftersom det är påskafton tyckte Mathilda att vi skulle fira honom nu. Så fick det bli. Melker sov när vi kom så Mathilda och jag satte oss och kollade lite på någon film medan Stefan skjutsade Sandra och Micke till tåget. När Melker vaknat åt vi lite lunch. Sedan blev det hålligång för hela slanten. Vi lekte, spelade dataspel (Mathilda spelar och jag tittar på) och busade. När det var dags för födelsedagsfirande blev det plötsligt mig vi skulle fira. Melker ville inte ha halsbandet som Mathilda gjort på sig så då fick jag ta på mig det istället och jag blev födelsedagsbarn. Allt enligt Mathildas regler. Mathilda var jätteduktig och hjälpte till med dukningen. Viktigt var att vi satt vid matbordet i vardagsrummet. Vi tände ljus och satte oss tillrätta, lade upp maten och började äta. Då…..bajsade Melker! Hmmm man har glömt lite hur det var när barnen var små. Det var bara att lägga ner besticken och gå upp och byta blöjor. Tur att man inte är så kräsmagad. Under middagen sjöng dom "Ja må hon leva för mig". Melker fick i stort sett ingenting i magen. Han vände upp och ner på tallriken och spökade ut sig med min mössa i stället för att äta. Efter maten blev det mer busande innan Melker tydligt visade att han var trött. På med pyjamas och fram med välling. Stefan nattade honom medan jag och Mathilda designade kläder åt Barbie på datorn. När det började bli dags för Mathilda att gå till sängs sa hon: Egentligen vill jag att Mamma ska läsa för mig. Ja, fast nu går ju inte det, sa jag. Nä jag vet, fast jag vill det. Sen ville hon ha en insektsmacka (macka med ett kaviarstreck i mitten och två gurkskivor på var sida om den. Sist två tunna stavar av gurka till spröt. En fjäril!

Under tiden hon åt ville hon att jag skulle rita bilder som hon kunde färglägga. Till slut var klockan 9 och det var dags för saga. Lasse Maja och det stulna guldet, eller nåt sånt. Efter sagan ville hon att jag skulle sitta i trappan tills hon somnade. Resten av kvällen blev jag sittande där. För inte somnade hon inte. När jag suttit där i 1 timma kommer Melker tassande! Jag tog honm snabbt och gick tillbaka till sängen och lade mig bredvid honom. Han omväxlande slumrade till och tittade upp. Men var helt lugn och trött. Men precis när han tittade upp en gång kom Sandra och Micke hem. När han hörde Micke for han upp som ett skott. Då var det kört. Sen var det full fart. Mathilda kom också upp. Hon hade fortfarande inte somnat. När vi gick hem var båda två uppe och i full gång. Inte så kul kanske.

När vi kom hem fick Stefan skotta bort all snö som kommit under kvällen. Allt för att tidningsbilen skulle komma fram morgonen därpå.

Som tur var hann tidningen komma före plogbilen. När den var klar hade vi en jättevall precis för vår uppfart och brevlåda. Skitkul! Ut och skotta igen. Vi har börjat lägga in våra träningsaktiviteter på www.piggelino.se så Stefan fick lägg upp 30 min som övrig träning. Det var det värt.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback