Drygt??

Hörde på radio Stockholm idag. Dom har ett program som heter: Du kan fråga vad du vill och vi kan kanske hjälpa till. Dom hade fått en fråga från en tjej som skulle skriva något i skolan. Jag vet inte om det var en uppsats eller något sådant. Hon hade fått veta att hon skulle skriva drygt 5 sidor. Nu visste hon inte om det var mer eller mindre än 5 sidor. Kan inte yngre personer skillnaden mellan drygt och knappt idag?Jag tycker att det hörs på ordet att det är mer. Slog upp det i min ordlista där det stod. Dryg, drygt, drygare - väl tilltagen,  riklig, som räcker länge.
Det märkliga var att inte ens panelen var säker på det. Om man är utbildad journalist kan man inte sånt då.
Konstigt tycker jag som kanske börjar bli gammal, och fick lära mig sånt i skolan.
Konstig är det också att se en motorcyklist på vägen den 1 december! Dessutom såg jag en kille som gick i kortbyxor och t-shirt idag. Riktigt så varmt tycker jag väl inte att det är men vinterjackan har jag hängt undan igen. Hoppas att det blir snö till jul i alla fall.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback