Det är konstigt

Jag läste en artikel i Svenska Dagbladet igår. Där man skrev om reklam och till vilken målgrupp den riktar sig. I den här artikeln tog dom upp teknikreklam. Den vänder sig oftast till unga killar trots att kvinnor mellan 50 och 64 bevisligen är en köpstark målgrupp. Många kvinnor är också intresserade av tekniska prylar typ mobiltelefoner. Genom att rikta reklam enbart till ungdomar missar man en målgrupp som består av över 1,6 miljoner kvinnor. Jag har tänkt på det tidigare också. T.ex.  vad det gäller kläder i våra vanligaste butikskedjor. De mesta är inriktat på tonåringar. Små tröjor som lämnar magen bar och sitter som korvskinn på en vanlig normal kvinna. Om man inte vill se ut som en gammal tant får man köpa tröjor i storlek XXL eller liknande. När jag var och hämtade ut min  nummerlapp till Tjejmilen hade jag tänkt att jag skulle köpa en topp som jag sett i en tidning man fick hemskickad. Jag har normalt storlek 36-38 så jag tog fram en medium och höll upp. Men oj vad den var liten! Då tog jag fram en XL, men även den var för liten. Vad får normalstora unga tjejer för uppfattning om sina kroppar när XL är så liten så att en normal 36-38:a inte kan ha den. Oj, jag kan inte ha XL, jag måste vara jättetjock! Om det är något EU borde införa en standard för så är det väl sånt. Om gurkor är raka eller jordgubbar har en viss storlek är oviktigt tycker jag.
Även TV kanalerna har fått för sig att alla program ska locka yngre tittare. Jag har inget emot förnyelse, men det har gått lite för långt med ungdomsfixeringen. Tycker jag!
Nej, dom borde inse att vi är en stor och ofta köpstark grupp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback